28, 29 en 30 juli, Estland

30 juli 2020 - Haapsalu, Estland

Dinsdag 28 juli, Valgeranna beach:

Vandaag een dagje camping. Ruud is bijna de gehele dag bezig om de foto's te uploaden voor het reisdagboek. Ik vermaak me met mijn boek en rommelen in en rond de camper. We lunchen met allerlei lekkere hapjes die nog in de koelkast staan en dat ruimt weer eens lekker op. Het weer is prima, alhoewel het op het eind van de middag wel flink afkoelt. Ik kook sinds enige tijd weer eens zelf. Ruud is bang dat ik het verleer 😂😂. Had nog wat vlees in de vriezer en rode bietjes (wordt hier heel veel gegeten, ook in salades en soepen) de appeltjes die er nog liggen gaan er doorheen en aardappeltje erbij. Prima Hollandse Hap.
Zie eind van de dag een Hop (vogel) ongeveer 10 meter achter onze camper, maar voordat ik bij een camera kan is hij gevlogen omdat er een camper rondrijdt. Jammer.

Woensdag 29 juli, Pärnu:

Vandaag gaan we via Pärnu verder naar het noorden, naar de kustplaats Haapsalu. Rijden langs de bijzonder mooie golfbaan terug naar de stad, waar we moeite moeten doen om de camper te parkeren aangezien het bijna overal betaald parkeren is via een sms, wat onze gsm's niet aankunnen. Uiteindelijk zetten we de camper op een busparkeerplaats en zetten voor de zekerheid de blauwe kaart erin. We zien wel of dit nog gevolgen heeft. De binnenstad van Pärnu is niet groot, maar je kunt vanuit het centrum ook langs de kust lopen waar een aantal mooie (oude) hotels (Kuuroorden) staan. De stad is ruim opgezet, geen hoogbouw en veel groen en parken. Ook veel houten huizen en art nouveau huizen. Fijne en relaxte sfeer. We lopen via de hoofdstraat Rüütli, de toeristen informatie en een Russisch orthodoxe kerk, naar de stadspoort. Ik maak weer eens een foto van een putdeksel. Dit doe ik al heel lang (jaren)  in steden waar ze mooie exemplaren hebben met in ieder geval de naam van de stad erop. Heb er deze reis o.a. al gemaakt in Toruñ, Gdansk, Gizycko, Riga, etc. (Zoom maar in op de foto's 🥺)

Gedenkteken

PutdekselPutdeksel Gdansk

Vanaf de stadspoort lopen we naar de kust en de oude hotels en boulevard. Beetje vergane glorie, maar de grandeur van vroeger is nog te herkennen. Langs mooie oude villa's en een schoolgebouw dat ze aan het renoveren zijn lopen we terug naar de hoofdstraat om wat te shoppen. Maar voor souvenirs zijn we niet echt meer in de markt. Wat moet je ermee? Uiteraard kopen we wel weer een magneetje voor ons bord en komen we uiteindelijk in “Maarja Magdaleena Gild” een houten gebouw (lijkt op voormalige school) waar een aantal kunstenaars zijn gevestigd en een klein cafeetje. Er zit een schilder, wever, pottenbakker, iemand die met glas werkt, breidt, tweede hands kleding verkoopt, schilderijen en onderzetters maakt van wolvilt, sieraden maakt, kinderkleding etc. Ik kom uiteindelijk terecht bij een dame die kleding verkoopt die zij zelf maakt of aanpast. En ik ben verkocht. Koop twee hele leuke jasjes en een t-shirt jurk.

Achterkant aparte gekochte jas

Aparte gekochte jas voorkant

De maakster van de aparte kleding

Bedrijfsverzamelgebouw met veel creatieve mensen

De eerste aankopen deze vakantie. Ik ben blij! Op de terugweg naar de camper nog even langs bij de Rimi voor inkopen. We weten nooit waar we precies terecht komen en dan is wat voorraad in de koelkast toch wel fijn. Naar onze volgende stop is ruim 100 km rijden. Het is zeer rustig op de weg en hoe bijzonder, we zien ook nergens huizen van een dorp of stad. Wel af en toe een gebouw (school of Coop) langs de weg. De huizen (handjevol) liggen daar meestal achter van de weg af. Het lijkt wel een leeg land. Veel grasland en bossen en als we op de app kijken blijken we tussen allemaal moerassen door te rijden. Halverwege krijgen we de schrik van ons leven want er klinkt een enorme knal achter ons in de camper. Ruud kan niet zomaar stoppen, dus ik ga van mijn plek om te kijken wat er is gebeurt. Blijkt er een bierflesje dat we net hebben gekocht ontploft te zijn. Gelukkig stond het onder de tafel in een krat. Dus de schade valt mee. Wel loopt er inmiddels donker bier door de camper en ligt er her en der wat glas. Maar de tafel heeft veel tegen gehouden. Als Ruud gestopt is (bij een nest vol vliegen blijkt laten, want de camper wordt bedolven onder de beestjes) maken we de boel zo goed als het kan schoon en vervolgen onze weg naar Haapsalu, waar we rond 17:00 uur aankomen. Een camping die ik had gevonden bij een hostel in de stad ziet er bij aankomst niet erg uitnodigend uit. Een binnenplaats achter een hek en niemand aanwezig. Bij navraag bij de bar ernaast is er een telefoonnummer dat je kunt bellen, maar daar zien we vanaf. We rijden naar de camping net wat buiten de stad. Waar het niet druk is en we een leuke plek vinden met mooi uitzicht op velden en bos. Nadeel is dat er verder niet veel in de buurt is en het weer is niet optimaal. Koude wind en het begint wat te regenen. Dus voor de tweede dag achter elkaar kook ik in de camper. Het moet niet gekker worden. Het vandaag gekocht vlees
(slim dat we boodschappen hebben gedaan😜), Sperziebonen en een aardappel. Wederom niet verkeerd! In de nacht regent het erg veel (en soms erg hard)

Donderdag 30 juli, Haapsalu:

De weer app op mijn telefoon, die erg accuraat is en ons al veel geholpen heeft, geeft aan dat het vandaag heel de dag regent. Dat is niet uitnodigend om op de fiets een stad in te gaan die het moet hebben van zijn boulevard, strand en kuuroorden. En ook de was ( die echt wel nodig is inmiddels) is geen optie aangezien de camping wel een wasmachine heeft, maar geen droger (veel campings missen een droger)
'S morgen om 09:00 uur kunnen we broodjes halen bij de campingeigenaar die in de overdekte keuken klaar staat met kratjes met verschillende soorten broodjes, maar ook nu bijna allemaal weer gevuld met zoet of kaas. De weer app geeft aan dat het rond 12:00 uur iets beter wordt, dus besluiten we lopend naar het oude treinstation te gaan waar een museum is over  communicatie en een aantal oude locomotieven en treinstellen staan.

Treinmuseum

Zo verouderd dat het gevaarlijk is om ze te bezichtigen, dus dat is dan ook strikt verboden. Het museum is klein en bevat oude radio's, tv's, telefoons, etc. De mevrouw achter de kassa verteld dat we voor een euro meer ook om 13:00 uur met het treintje mee kunnen dat de stad rond rijdt, maar er moeten minimaal 5 mensen zijn die meewillen anders rijdt het niet. En wij zijn tot nu de eersten om 12:30. Ruud neemt de gok en gooit er 2 euro tegen aan in de hoop dat er meer gegadigden komen. En dat blijkt uiteindelijk ook zo te zijn. En tot onze verrassing gaat de zon schijnen en blijkt het een hele leuke rit langs de prachtige baai en boulevard en door de stad. Het bandje van afgedraaid wordt in het treintje met informatie is geheel in het Ests, dus we moeten het hebben van onze ogen en de info die we al hebben gelezen in folders etc (en af en toe een woordje oppikken in het Ests zoals Tsjaikovski).

Treintje en oud treinstation, nu museumRondrit met treintje gemaakt

Maar we hebben een goede indruk van de stad en omgeving en gaan na afloop en langs de kust via een wandelpad naar een hotel met Spa, waar ook een restaurant is en we hopelijk kunnen lunchen. Inmiddels weer een fiks buitje getrotseerd, maar als we er aankomen blijkt het een prima plek met uitzicht op de baai en lekker eten. Ook hier in een sterren hotel blijft het eten zeer betaalbaar. Voor nog geen €30 totaal hebben we voor- en hoofdgerecht plus drinken.  We informeren nog voor een dag sauna op zaterdag, maar dat gaat helaas niet lukken, want vrijdag en zaterdag zijn ze alleen open voor hotelgasten. Wat ik erg jammer vind, want Haapsalu staat bekend om de modderpakkingen en thalasso baden.  Door het bos lopen we terug naar de camping en houden het redelijk droog tot we binnen zijn. Morgen schijnt de zon weer. Dan ga ik vroeg een paar wasjes draaien, zodat het goed kan kunnen drogen en gaan we in de tussentijd de stad verder verkennen op de fiets.
Ruud weet al zijn apparatuur zo te koppelen, dat hij nu via zijn laptop ( die verbonden is met tv en met een eigen antenne en eigen netwerk de WiFi versterkt van de camping) een serie kan kijken van Netflix. Lang leve de techniek (en Ruud natuurlijk)!

1. Germienke & André:
    31 juli 2020
    Wat een avontuur weer met dat bierflesje! Hoe verzin je het. Prachtige foto's en heel leuk idee van die putdeksels. Die leegte ziet er heel aantrekkelijk uit. Top.
  2. Ruud van der Kind:
    31 juli 2020
    Hadden we het maar verzonnen!
  3. Cindy:
    31 juli 2020
    Prachtig, die foto's. Zou willen dat we in Nederland ook wat meer aandacht besteden aan schoonheid...
  4. Ruud van der Kind:
    Zeker!
  5. Hetty:
    1 augustus 2020
    Leuk die putdeksel foto’s!
    En gelukkig maar een bierflesje, zonde van de inhoud 😜 maar ach er is vast nog wel een andere!
  6. Peter:
    3 augustus 2020
    Schade um das Bier😂🤣😂
  7. Jani:
    10 augustus 2020
    Wat een leuke hobby om putdeksels te fotograferen .
    En wat ook prettig is datje ze niet mee naar huis kan nemen .
    Veel plezier verder en ik kijk uit naar het volgende verslag !