31 juli tm 9 augustus o.a., Tallinn, Laheema, Palmse, Narva en Peipusmeer.

9 augustus 2020 - Kallaste, Estland

Vrijdag 31 juli:

Nog een dagje Haapsalu! Ontbeten met een soort appelbol. Gekocht bij de campingeigenaar. En omdat het goed weer is vandaag 2 wassen gedraaid die mooi kunnen drogen als wij op stap gaan.

Appelbol

Op de fiets dezelfde route langs van het treintje om alles nog eens op ons  gemak te kunnen bekijken. Langs een bankje waar Tsjaikovski zijn 6e symphonie heeft geschreven tijdens een vakantie! (Ik kom niet verder dan een reisverslag en zelfs dat kost me moeite🙄) en

Bankje van Russische componist Tsjaikovski

langs de boulevard met de kuursaal (restaurant) en de Jaani Kirik (Johannes kerk) naar het museum van Ilon Wikland (tekenares die de tekeningen heeft gemaakt in alle boeken van Astrid Lundgren,(een paar van Pippi Langkous) en die haar jeugd heeft doorgebracht in Haapsalu. Schattige plaatjes en een heel leuk museum voor kinderen, met allerlei workshops, boeken, voorstelling, etc.

Na het museum gelunched in de kuursaal met uitzicht op de  Oostzee. 'S middags het kasteel met alle toebehoren bekeken. Alles is erg mooi gerenoveerd hier op een manier dat het oorspronkelijke is bewaard, maar je wel de kans krijgt het allemaal te bezichtigen. Vanuit de toren een mooi uitzicht op Haapsalu en de zee. Verder het dorp in gelopen en nog even binnen gewipt bij een winkel die sjaals en ander zeer fijn breiwerk verkoopt. Staat Haapsalu om bekend. Het breiwerk is zo dun, dat je een sjaal door een damesring kan halen. Maar dat is natuurlijk erg tijdrovend werk en dus niet te betalen 😬. Verder lopen we nog even de hoofdstraat door langs de souvenirswinkels. Het is opvallend hoe iedereen zijn best doet om je wat te verkopen. We vermoeden dat Corona en uitblijven van toerisme hier oorzaak van is. Als ik een leuk vest zie krijg ik voordat ik wat vraag al korting en als ik cash betaal nog meer korting. Tja, dan kan je het natuurlijk niet laten hangen. 'S avonds lekker lezen en morgen verder richting het Noorden.

IMG_4297

Zaterdag 1 augustus:

Via Padise waar een klooster ruïne staat en een uitzichtpunt aan de kust rijden we vandaag naar Tallinn, de hoofdstad van Estland. De wegen zijn weer beangstigend leeg en de omgeving erg groen. Padise is een kleine plaats aan een riviertje vlakbij de kust dat in het verleden een strategische plaats was en waar een groot klooster staat dat ook als fort heeft gediend. Leuk om even te bekijken en vanaf de toren het uitzicht te bewonderen. Ernaast ligt een soort boerderij met binnenplaats waar een restaurant is en waar we origineel Ests kunnen eten. Ruud neemt het varkensvlees (soort supergegaarde zuurkoolspek) en ik neem de groente met kip. Vlees smaakt prima,  mijn groente zijn wat aan de rauwe kant. Daarentegen is de wijn prima, dus spoelen we de boel gewoon maar door. Prachtig plekje op het terras op de binnenplaats. Het bezoek aan het uitzichtpunt op de kust bij Paldiski verloopt wat moeizamer. Het is in een bijzondere plaats met heel veel industrie (soort Estlandse Botlek), waar ook ferry's zijn naar de Pakri eilanden en Finland en Zweden. In eerste instantie is het lastig te vinden en als we het hebben gevonden en naar het strand willen lopen vanwaar je uitzicht hebt op krijtrotsen en eventueel fossielen kunt vinden blijkt dat een behoorlijke wandeling te zijn. Dit en het gegeven dat het al aardig laat wordt in de middag en we nog 50 km te rijden hebben naar de stad, maakt dat Ruud not amused is. Maak onderweg wel aantal foto's van bloemen. We hebben inmiddels al een hele verzameling (zie foto's in album flora)  waarvan ik van sommigen wel weet wat het is, maar van een heel aantal ook niet. Hoop dat er mensen zijn die eventueel kunnen vertellen wat de namen zijn? Maar we vinden onze fossielen en uiteindelijk blijkt het uitzicht op de krijtrotsen het best 10 meter vanwaar we de camper hebben geparkeerd 😖. Wel weer lekker onze beweging gehad deze dag.

Van Paldiski rijden we daarna in een keer naar onze overnachtingsplek in Tallinn. De stadscamping heeft niet zo'n beste recensie en ligt stukje buiten de stad. Dus we gaan eens kijken of we ergens in de stad kunnen parkeren en overnachten. Ondanks het tijdstip (rond 18:30) valt de drukte als we de stad inrijden mee. De 2 camperplekken bij de haven zijn erg rumoerig (vooral in het weekend), maar er is ook een mix parking net naast de oude stad voor €3,50 voor 24 uur. Blijkt een prima plek met goede verlichting vlakbij een tramhalte en de supermarkt Rimi.  We installeren de camper aan het eind van de parkeerplaats naast een boom en hopen dat het rustig blijft vannacht. We zijn de enige camper. Blijft toch altijd spannend om alleen op een parkeerplaats te staan. Maar we hebben een rustige nacht.

Zondag 2 augustus Tallinn:

Onze eerste dag in Tallinn, wat een leuke stad! Sommige delen lijken een beetje op de Efteling zoals de muur met torens en de poorten. De gehele oude stad staat op de Unescolijst er is een bovenstad op de heuvel, een oude vesting waar tegenwoordig de regering gevestigd is, waar vroeger de adel woonde en de onderstad waar de handelaars en vaklieden woonde. We lopen van de parkeerplaats direct de benedenstad in langs het best bewaarde gedeelte van de muur en torens. We kunnen een gedeelte van de muur en torens beklimmen en hebben van daaruit een mooi uitzicht op de omgeving. In een van de torens staat exact hetzelfde stoeltje dat ik op onze slaapkamer heb staan en ooit gered heb van het oud vuil.  (Zie foto) de wereld is klein! Fotografeer deze keer een putdeksel zonder naam van de stad, maar met Russische tekst uit 1968. Je ziet niet veel herinneringen meer aam de tijd van de Russische bezetting. En even daarna zie ik een putdeksel met de naam Tallinn en de naam J.Rosenberg, een architect waar veel gebouwen van in Tallinn staan.

Tallinn

Door smalle straten lopen we via een trap naar het hoge gedeelte, vanwaar we een geweldig uitzicht hebben over de stad tot aan zee. In de hoge stad staat naast het Toompea castle, waar het parlement zetelt, ook een Russische kerk. Na de bezetting wilden de Esten de verwaarloosde kerk afbreken, maar uiteindelijk is hij gerenoveerd. In alle Russische kerken is het verboden om te fotograferen en gaat de wereld van zegenen, kaarsen branden en bidden door ondanks de bezoekers/toeristen die er rond lopen. Als we buiten komen en Ruud Nikki video belt voor haar 30e verjaardag zit er een Estse zanger met gitaar achter hem what a wonderful world te zingen.  Via poorten, trapjes en stegen lopen we langzaam naar beneden. Langs een toren die “Kiek in de Kök” heet. Moet gelijk denken aan de Zweedse kok van de muppets. Kiek in de kök betekend gluren in de keuken en blijkbaar kon dat vroeger vanuit deze toren in de nabij gelegen huizen. Op het pleintje ervoor staan beelden van monniken en een kraampje dat amandelen met kaneel of walnoten met honing en pepers verkoopt. Iets waar Tallinn bekend om staat. In de beneden stad gaan we naar restaurant Rastaskaevu 16, dat aangeraden wordt in onze trottergids. Gevestigd in een oud pakhuis met goede enthousiaste jonge bediening. En dat klopt als een bus. We hebben een erg aardige jonge man die alle tijd voor ons neemt ondanks dat het erg druk is en van alles verteld. O.a. dat het grapje in Estland rond gaat dat ze blij zijn als de 2 meter regel Ivm COVID niet meer hoeft zodat ze terug kunnen naar 5 meter afstand. Dit naar aanleiding van ons gesprek over de ruimte die er is in Estland. Er staat Eland op de kaart en aangezien we die nog nooit hebben gegeten gaan we die eens proberen. Na 4 uur garen een heerlijk mals stukje vlees prachtig opgemaakt met puree van bloemkool en lekkere groenten en wijnsaus. Prima eten, leuke omgeving (toilet waar je op een glasplaat zit zodat je het keldergewelf eronder kunt zien) en een zeer vriendelijke, servicegerichte bediening. Top! Na de lunch wandelen we in heerlijk weertje lekker door de lage stad. Langs mooie pleinen, gezellige straatjes, winkeltjes etc. Rond 16:00 uurgaan we wat drinken omdat Ruud natuurlijk graag de start van de formule 1 wil zien. We pakken een terrasje bij de beste bakker van de stad. De tearoom heet Maiasmokk. Ze zijn o.a. bekend om hun marsepein waar ze in vitrines een leuke verzameling van hebben staan.stukje verderop zit nog een zaak met een hele kelderruimte met allemaal beelden en displays van marsepein. In de Pikk (wat lang betekend en de naam is van de langste straat in Tallinn) staan weer prachtige huizen. Via de muur met torens lopen we weer terug naar de camper. Die we overdag wat meer in het zicht op de parkeerplaats hadden gezet en nu weer aan het eind bij de bommen zetten voor onze tweede nacht.

Maandag 3 augustus Tallinn:

Vandaag weer prima weer en we gaan de buitenwijk Kalamaja in aan de andere kant van de parkeerplaats. Er is daar een buurtje dat “Telliskivi kvartal” heet en waar in oude loodsen veel kunstenaars, horeca, winkeltjes en o.a. een Fotomuseum is. Er is een straatje met foodtrucs en een treinstel omgebouwd tot restaurant en een hele grote  loods waar voornamelijk tweede hands kleding wordt verkocht. Daar slaag ik aardig voor een outfit voor de trouwerij van mijn nichtje die een feestje geeft in de sfeer Peaky Blinders. Zie een prachtige zeegroene jurk, maar daar pas ik niet in. Denk maatje 36 en dat gaat me echt nooit meer lukken. Dus wordt het wat anders, maar daar gaan we natuurljk nu nog geen foto's van plaatsen. Ruud raakt wat in paniek door al mijn kleding aankopen, waar moeten we het allemaal laten in de camper? Inmiddels een verbod op verdere aankopen 😩daar ga ik mij natuurlijk goed aan houden 🤥.

Het hele terrein zit vol met bijzondere graffiti wat de boel aardig opvrolijkt. De winkeltjes vallen wat tegen. Geen bijzondere kunstdingetjes, voornamelijk kleding en design spul en wat er is, is erg duur en voor de happy few! Jammer dat het zo elitair is.

IMG_4635

Vlakbij zit een restaurantje dat ons is aangeraden door de aardige ober uit het restaurant gisteren. Dus proberen we dat gelijk maar uit voor de lunch. En jawel hoor dezelfde aardige jonge mensen. Blijkt dat het van dezelfde eigenaar is en alle personeel trainingen krijgen voor de omgang met hun gasten. Ze leren dat wat ze aanbieden een belevenis is en niet alleen eten. Leuk om te horen en te zien dat het werkt. Vandaag een jongedame die rechten studeert in Tartu, de universiteitsstad van Estland. Zij verteld dat het daar veel relaxter is dan in Tallinn, terwijl wij vinden dat Tallinn al zo laid back is. Grappig dat verschil. Zij geeft een voorbeeld dat ze na een tijd in Tartu terug kwam in Tallinn en dat op het station mensen bijna door haar heen liepen, zij vindt de hoofdstad echt erg druk waar men altijd haast heeft. We zijn nu natuurlijk erg benieuwd naar Tartu. Het restaurant is voornamelijk vegetarisch, maar ze hebben ook wat vlees en vis. Ruud neemt de beef en ik de rode forel met linzen en heerlijke groente! Alweer een heerlijk gerecht en lekker gezond. Het ziet er ook prachtig uit met kleuren en verschillende smaken zoals saus met Cocosmelk, gember, zure duindoornbessen etc.

Na onze gezellige maaltijd lopen we verder door de wijk Kalamaja, een voormalige visserswijk met opnieuw veel houten huizen, naar het havengebied waar een heel mooi maritiemmuseum staat. Het museum is gevestigd in een hele grote hangar waar vroeger watervliegtuigen werden gebouwd. (Er hangt er nog 1) Nu is er een collectie van ijszeilers, zeilboten, boeien, zeemijnen, afweergeschut en de topper is een onderzeeër. Op de zijkant van de onderzeeër worden filmpjes vertoond en je kunt het hele schip bezichtigen en doorlopen. Onvoorstelbaar dat ze daar met 32 man in konden leven.

Lennusadam, maritiem museum Tallinn

Het is een prachtig museum met veel interactieve dingen, zoals flightsimulator, schietspel om vliegtuigen uit de lucht te schieten, filmpjes etc. Buiten ligt er nog een ijsbreker die je kunt bezichtigen en een aantal schepen (mijnenvegers, etc.)  we blijven tot sluitingstijd om 19:00 uuren lopen op ons gemak weer terug naar de camper. Laatste goedkope nacht in Tallinn. Morgen rijden we naar het Art museum aan de rand van Tallinn in groot park waar ook het Kadriorg paleis staat en ernaast in het park het Tallinn songfestival stage. Eens in de 5 jaar vindt hier een nationaal songfestival plaats met duizenden Esten die volgens mij vooral folkloristische liederen ten beste geven.

Dinsdag 4 augustus:

Vandaag verlaten we de parkeerplaats in Tallinn en rijden via het art museum van Tallinn, een prachtig gebouw (dat alleen al is kunst) richting het natuurpark Laheema. Op weg naar het museum nog even gestopt bij een postkantoor voor het frankeren van onze traditioneel, eenmaal per grote vakantie, versturen van vakantie ansichtkaarten. (is best een prijzighobby geworden met € 1,90 aan postzegels per kaart)

Als we in het museum zijn regent het behoorlijk, maar daar hebben wij geen last van. Het is een heel mooi gebouw met een mooie collectie voornamelijk kunst uit Estland. Schilderijen en beelden van begin 1900 tot 1941 en de periode erna (Russische tijd) . Ook uit de Tijd van de Russische overheersing waarbij ze hebben geprobeerd alle kanten te belichten, de censuur/het verzet en stromingen in de kunstwereld.  O.a. erg. mooie expositie van een kunstenaar (Vello Vin) die veel etsen heeft gemaakt en display's met bewegende beelden. Al met al een prachtig museum en goed tijdverdrijf tijdens een regenachtige dag. Vanaf Tallinn vervolgens naar de volgende overnachtingsplek gereden. Een camping aan Kahala Järv, oftewel kahala meer. De tot nu toe mooiste camping die we hebben gehad in een prachtige tuin met watertjes, bruggetjes, beelden en uitzicht op het meer. De zeer aardige eigenaar verteld dat zijn familie er al meer dan 100 jaar woont en dat hij naast de camping houten beelden maakt (en dat is wel te zien in de tuin) en op zondag dansavonden organiseert in zijn achtertuin waar hij een overdekte dansvloer heeft liggen. Verder verteld hij veel over wat er te doen is in het natuurpark Lahemaa, waar de camping aan grenst. Het grootste natuurpark in Estland en een van Europa’s belangrijkste bosgebieden. (Stikstofprobleem is hier totaal geen issue) Het grenst aan de Oostzee en omvat o.a. een aantal moerasgebieden ontstaan door afgraven van turf.

Vanavond (en morgen) kook ik zelf, want er is in de wijde omtrek geen winkel of restaurant te bekennen in dit deel van het natuurpark. Gelukkig hebben we voldoende bij ons in de camper.

Woensdag 5 augustus:

'S morgens nog wat regen, maar in de loop van de ochtend is het droog en fietsen we naar Viru raba, een pad van voornamelijk planken dat door een moerasgebied loopt met een uitkijktoren in het midden. We lopen door het moeras en langs het moeras weer terug naar onze fietsen. Wandeling van ongeveer 5 km. En zien veel paddestoelen, een aantal hagedisjes een kikkertje en veel vlinders en insecten. Tijdens de stop voor onze boterham is er een vlinder die erg aanhankelijk is en eerst bij Ruud en daarna bij mij op onze hand komt zitten. De Bog's (waterpartijen in het gebied) zijn zeer mooi met heel helder water. We zien regelmatig langs de rand van het bos auto's staan en mensen met mandjes in het bos. Zij verzamelen paddestoelen en blauwe bessen.

Via Kolga een klein dorp in de buurt rijden we terug naar de camping. In Kolga staat een gigantisch buitenhuis met allerlei gebouwen eromheen waar vroeger bedienden woonden, stallen en schuren voor karren, opslag etc. Het is een hele groot gebied met meer dan 10 gebouwen. Bestaat al meer dan 300 jaar en is van o.a. Zweedse adel geweest (fam. Stenbock) die het uiteindeljk hebben verkocht. Door de Duitsers is het gebruikt als militair hospitaal (En hebben alles uit het herenhuis aan antiek, meubels en kunst etc. meegenomen na de oorlog naar Polen. Waar het nog steeds is, ergens in een museum.  De Russen hebben er hun administratie gedaan voor de Kolchoz die zij hadden  opgezet in het dorp. De dame in het bijbehorende museum verteld dat alle bewoners van het dorp onderdeel waren van de kolchoz en daar niets in te zeggen hadden. Niemand had meer eigen bezit en iedereen werkte voor de gemeenschap (en dus voor Rusland) zij werd als jong meisje continue in de gaten gehouden Als ze b.v. ging zwemmen met vrienden aan het strand, omdat ze zo dicht bij Finland woonden aan de kust. (Ongeveer 70 km over zee) en de Russen waren bang dat ze zouden vluchten naar Finland. Wat overigens door sommigen ook daadwerkelijk is gedaan zoals we hebben gelezen in het maritiem museum in Tallinn, waar ze een bootje hadden dat voor die reden was gebruikt in die tijd. Het herenhuis en omliggende gebouwen heeft lang leeg gestaan en was vervallen, maar is inmiddels door een mevrouw uit Estland aangekocht van de overheid voor €50.000 met alle land eromheen. Er zitten nu nieuwe daken op en de rest zal ook gerestaureerd worden, maar er is geen voorwaarde hoe snel dit moet gebeuren. Als we het dorp in rijden zie ik op de weg een slang die lekker in de zon ligt. Als ik stop en ernaar toe loop glijdt hij langzaam weg naar de kant van de weg. Bij navraag aan de camping eigenaar hoor ik dat er 2 soorten slangen zijn in Estland. Degene die ik heb gezien met gele vlekken op de kop (niet gevaarlijk) en een andere die wel gevaarlijk is en waar hij een filmpje van op zijn telefoon heeft laten zien omdat hij die in de tuin had gezien en die het water ingleed. Okay.... daar gaan we dus niet zwemmen!

Omdat er verder niet veel te doen is gaan we het museum nog even in dat in een zijvleugel van het herenhuis zit. Daar staan nog enkele dingen uit het oude herenhuis zoals een spiegel en een aantal stoelen. Verder worden de ruimtes gebruikt voor een expositie van ondergoed 🤪echt waar! En een afdeling nostalgia zoals er staat met een keuken uit de Russische tijd, een huiskamer uit de jaren 60 en speelgoed en een schoolbankje uit die tijd. De dame van het museum verteld het een en ander over haar jeugd. Als we het laatste stukje terug rijden naar de camping komen we langs een autokerkhof/schroothandel waar een aantal zeer oude auto's staan.

'S avonds weer een lekkere Hollandse hap, karbonaadje, aardappels en erwtjes. Het moet allemaal niet te moeilijk worden op 3 pitjes in de camper! 😜

Donderdag 6 augustus:

Vandaag breken we weer op en gaan we via Loksa voor de broodnodige boodschappen richting Majakivi, een wandeltocht van ongeveer 5 km over een schiereiland van het park naar de drie na grootste boulder in Estland (enorme kei die mee meegesleurd is in de ijstijd, zo groot als een huis) en een uitkijktoren op een grote heuvel die een mooi uitzicht geeft over het omliggende bos, de zee en een moerasgebied. Weer een prachtige tocht door een bos vol paddestoelen en blauwe bessen. Veel beesten zien we niet. Wat vlinders, rupsen en kleine hagedisjes. Veel mensen overigens ook niet, het is hier rustiger dan gisteren, waar we 3x Nederlanders tegen kwamen. De klim naar de top van de toren was 157 treden, maar was de moeite waard. Met helder weer kun je Finland zien liggen, maar het was helaas bewolkt toen wij er waren. Wel komen we op de terugweg een moeder en zoon tegen die paddestoelen (cantharellen) zoeken en ons verteld dat de blauwe bessen gewoon te eten zijn (wij twijfelden namelijk nog een beetje). In de camper eten we voordat we verder gaan een broodje en vanaf Majakivi rijden we naar Käsmu een origineel klein vissersdorpje aan zee, waar heel veel boulders liggen en waar een museumpje is. Het is een mooie tocht door het nationaal park en het dorpje blijkt behoorlijk toeristisch, met een strandje, vakantiehuisjes, tenten en een muziekfestival dat morgen begint voor drie dagen. Het festival blijkt redelijk bekend en mensen komen van heinde en ver. De mevrouw in de winkel, waar we even binnen wandelen, verteld dat ze vanaf morgen een mondkapje moet dragen omdat ze niet weten wie er allemaal komen en wat ze meebrengen. Dat is de eerste keer dat we iets dergelijks horen mbt Corona in Estland. Het dorp is al helemaal in de ban en voorbereidingen van het festival. Het staat al vol met vuilnisbakken, hekken en bordjes die je naar parkeerplekken verwijst. We lopen langs het haventje, waar een (zeer klein) vikingschip ligt waar mee je een stukje kan meevaren en inderdaad heel veel grote stenen die verspreid liggen langs de kust en in het water. Ook staat er een oude ijzeren toren waarvan we vermoeden dat die gebruikt is door de Russische strandwacht ter voorkoming van ontsnappingen naar Finland. Na een rondje te hebben gemaakt rijden we weer verder naar onze volgende stop. Een camping vlakbij het herenhuis Palmse, waar o.a het informatiecentrum en museum is over het natuurgebied Lahemaa. De camping wordt gerund door een echtpaar, waarvan de man (Duits) de kok is en de vrouw (geboren in Sint Petersburg en daarna verhuisd naar Oekraïene) op dit moment de bediening doet en de camping beheert. Normaal, vertelde ze, hebben ze in de zomer 4 medewerkers, maar Ivm COVID is dit niet meer nodig. We zijn vooralsnog de enige camper en kort na ons worden er nog twee huisjes verhuurt. Het sanitair is super en we eten 's avonds in het restaurant. Soepje, cantharellen met rösti en Ruud lamsragout met rösti. Prima kost. Morgen het Palmse buitenhuis met tuin, oranjerie, brouwerij en tuinen bekijken en vandaar via Altja naar Narva. Rond 21:30kleurt de lucht oranje en rood en zijn we getuige van een heel mooie zonsondergang! Daar is niet altijd een zee voor nodig 😉.

Vrijdag 7 augustus:

Na alles weer op orde gebracht te hebben zoals toilet geleegd, water gevuld etc. Gaan we 500 meter verderop het buitenhuis Palmse bezoeken. In een van de bijgebouwen is ook het informatiecentrum van Lahemaa park gevestigd. Het herenhuis is in goede staat met veel originele inboedel en info. Inclusief mooie wijnkelder die volgens ons nog steeds wordt gebruikt voor wijnproeven en verkoop. Daarna lopen we door de tuinen, de oranjerie en kas, via de voormalige branderij (wodka en gin, maar nu een hotel) en de brouwerij naar het meertje. Aan het meer is een voormalig badhuis dat nu gebruikt wordt als restaurantje. We drinken er koffie op het terras en gaan verder via Sagadi manor ( een vergelijkbaar herenhuis dat nu Spa hotel is. De herenhuizen zijn ooit door de Zweden gebouwd langs de weg naar St. Petersburg) naar Altja. Een klein vissersdorp waar we lunchen in een oude taveerne (körts genoemd in Ests) die o.a. langs de weg van Tallinn naar St. Petersburg stonden. Ruud neemt catch of the day ( 2 gebakken schollen) en ik het varkensvlees met zuurkool. Het dorpje is verder niet zo interessant en we rijden door naar Narva, de stad aan de grens met Rusland. Waar we rond 17:00 uuraankomen op de mix parking die door het toeristen bureau wordt aangeraden om te overnachten. Op zeer centrale plek naast het fort en de grensovergang via brug over de rivier naar Rusland. Omdat de zon nu mooi op de burchten van zowel Estland als Rusland schijnt lopen we rondje langs de rivier en over een schiereilandje aan onze kant. Zo komen we ook langs een kerk en het gerechtsgebouw. De stad is echter niet mooi. Gebombardeerd tijdens de 2e WO en nooit meer gerestaureerd. Dus veel Russische woonblokken en grauwe sfeer. Er wonen ook erg veel Russen in Narva. We horen bijna alleen Russisch praten om ons heen. Er staan veel vissers in de rivier en er is een mooie boulevard met info, fontein, snackbar etc. Redelijk toeristisch plekje zo te zien en de enige overgang naar St. Petersburg, waar veel mensen naartoe gaan. Wij hadden dit ook in onze reisplannen opgenomen, maar op dit moment met COVID is het geen optie meer. We zijn niet verzekerd in Rusland.

De nacht is één van de minste tot nu toel. De parkeerplaats wordt gebruikt als chillplek voor jong volk. Veel herrie, praten schreeuwen en rond een uur of 01:00gaan ze driften met hun auto's op 10 meter afstand van onze camper. Voelt voor mij niet echt veilig. Ben niet zo bang voor de jongeren dat ze ons wat aandoen, maar zo te horen hebben ze een flinke slok op en vertrouw ik hun stuurmanskunst niet meer zo 🥺! Uiteindelijk wordt het stil rond 01:30en kunnen we slapen..... tot 07:00 uur. En daar zijn ze weer.... afterparty denk ik. Nu veel harde muziek tot ongeveer 08:00. Ik neem aan dat er dan weer controle is vanuit politie en zijn ze vertrokken. We slapen nog tot 09:20. Redelijk gebroken nachtje! 🥱🥱

Zaterdag 8 augustus:

In de ochtend bezoeken we het fort. Dat is leuk opgezet met allemaal middeleeuwse winkeltjes op het binnenplein. We krijgen bij het kopen van ons kaartje voor het museum dat er is gevestigd ook 2 muntjes die we kunnen gebruiken om iets te kopen bij de verkopers. Er is een apotheek, een pottenbakker, leerbewerker, smit, iemand die paprika's en pepers verkoopt en iemand die chili maakt in een grote ketel boven open vuur. Ook wordt er af en toe een kanon afgeschoten en loopt er een non rond die informatie geeft. Al met al een leuke sfeer. Je kunt de hoge toren beklimmen en zo goed als in alle nog bestaande ruimtes, waar het museum zit. Vanaf de toren een mooi uitzicht op het fort van Rusland en de stad die verder niet interessant is. Begin van de middag vertrekken we richting het zuiden. We hebben het noordelijkste en meest oostelijke punt gehad en nu gaan we weer langzaam richting Letland. Langs het Peipusmeer. Groter dan het IJsselmeer en het ligt op de grens met Rusland. In de buitenwijk van Narva nog even wat boodschappen inslaan en dan op weg. Natuur blijft prachtig en vlakbij het meer staan er overal viskramen langs de weg met gerookte vis. In Kalliste gaan we naar de camping. Staan de beste recensies over in de camper app. Plaats aan het meer en het wordt morgen zonnig weer en 25 C. Prima om een rustdagje te nemen, voor het bijwerken van reisverslag, de foto's en natuurlijk de formule 1 🏎🏎kijken! (Update, met natuurlijk Max als winnaar!)

Zondag 9 augustus:

Heerlijk rustig geslapen en geen haast deze morgen. Doe wat handwasjes, schrijf het reisverslag bij en Ruud stort zich op de bijbehorende foto's. Het weer is heerlijk, alleen stikt het hier van de vliegen en muggen. Dus zijn we blij als het windje af en toe even opsteekt. Ook hier heel veel kwikstaarten. Die zie je hier overal en de zwaluwen die heel laag over de grond vliegen om ons van de beestjes 🦟af te helpen. Ook op deze camping is het heel rustig. Er staan 3 campers en 2 caravans en wat tentjes. Alle ruimte dus. Het meer is gigantisch en zeer ondiep. In ieder geval de eerste honderd meter. Het water komt niet verder dan net boven de knie.

Er is niet veel in de buurt van deze camping, dus vanavond zelf koken. Alle tijd voor! Lekker relaxed zo'n dagje 😎😎.

P.s. Foto’s  worden de komende dagen in de diverse albums geplaatst.

1. Joke:
    10 augustus 2020
    Wat een prachtige foto's weer. En Ruud, een vrouw heeft nooit genoeg kleren en met een beetje proppen, is er altijd plek voor.
    Tsaikovski, één van mijn favorite componisten.
    Fijne reis verder, liefs Joke.
  2. Peter:
    10 augustus 2020
    Unglaublich, wie viel Zeit und Liebe ihr in eure Reisegeschichten steckt. War wieder spannend zu lesen. Schade, dass ihr gar nicht nach Russland einreisen könnt. Viel Spass weiterhin.
  3. Hetty:
    10 augustus 2020
    Jullie zien wel heel veel bijzondere plaatsen......met prachtige gerestaureerde gebouwen.
    Het lijkt alleen wel “terug” in de tijd of misschien meer of de tijd heeft stilgestaan!
    Goede reis weer verder!
  4. Marieke Verzijlbergh:
    10 augustus 2020
    Leuk om te lezen over de Baltische Staten. Nog nooit overwogen die kant op te gaan, maar wie weet als Zuid Amerika voorlopig een "no go" blijft, wordt het een rondje Europa.
    Goed dat je het schrijven blijft volhouden! Zowel voor de lezer als later voor jezelf. Veel plezier nog!
  5. Piet:
    10 augustus 2020
    Weer een mooi reisverslag Ruud en Marieke. Een intensief werkje maar zo genieten wij wel mee. En Ruud, vrouwen kopen nu eenmaal kleding. Weet jij hoeveel gekochte schoenen ik in de loop der jaren heb moeten bergen in onze camperbus VW T4? Misschien een troostende gedachte?
  6. Ramonda B.:
    Hoi Marieke en Ruud,

Met veel plezier lees ik jullie verhalen. Voelt net of ik zelf ook een beetje op reis ben. Er is een app, PlantNet, die herkent planten/bloemen o. b. v. een foto. Superhandig vind ik zelf. Veel moois gewenst nog. Groetjes, Ramonda
  7. Ruud van der Kind:
    17 augustus 2020
    Hoi Ramonda, ga ik proberen! Dankjewel.
  8. Nicole Schuijer:
    12 augustus 2020
    Wat een beleving zo een reis. Geen last van aangepaste corona ellende?? Groet Nicole
  9. Ruud van der Kind:
    17 augustus 2020
    Nog niet! We gaan vandaag Litouwen in en dat is in principe nu verboden terrein voor Nederlanders. Bij de grens w.s. geen probleem, maar we zijn benieuwd of we aangesproken worden als we in Vilnius zijn. We wachten het af. In slechtste geval moeten we mogelijk snel doorrijden naar Polen.
  10. Natalie:
    16 augustus 2020
    Mooi verslag van alle dagen. Ik snap dat je het spannend vond Marieke met die rond racende jongeren. Je zien en beleven veel. Idd jammer dat Rusland nu niet kan.
    Weer veel mooie plekjes gewenst de komende periode.
  11. Ruud van der Kind:
    17 augustus 2020
    Dankjewel en leuk dat je zo actief mee leest/leeft.