7 tm 12 september, oa Krosno, Wieliczka, Krakau en Oswiecim

14 september 2020 - Auschwitz, Polen

Maandag 7 september

Gisteren wat regen gehad en deze morgen is het nog behoorlijk bewolkt en vochtig. We vertrekken rond een uur of 10 en rijden via Dukla naar Krosno waar een glasmuseum is omdat daar het centrum is van glaskunst. Onderweg zien we langs de “snelweg” (lees provinciale weg) op een grasveldje tussen allerlei bebouwing, winkel en industrie een hert staan. Terwijl wij allerlei parken en bossen hebben afgestruind komen we hier een hert tegen om 11:00 uurin de ochtend. Bijzonder!!

We parkeren bij een marktje in Krosno op een betaald parkeren terrein. De parkeerwacht is zo enthousiast over onze camper dat hij voor dat we stilstaan al voor de deur staat met mondkapje om te kijken hoe we leven (en slapen) in zo'n kleine ruimte. We krijgen daar vaak vragen over aangezien ons hefbed niet te zien is overdag.

In het glasmuseum (waar nog voldoende kaarten voor beschikbaar waren) krijgen we een rondleiding door het gebouw met bezoek aan glasblazerij, waar o.a. Ruud met een stempel een glas munt maakt.

Omscholing?

Glasfabriek en museum Krosno

Glasfabriek en museum

Glasfabriek en museum zie onze camper op achtergrond

Zien we medewerkers aan het werk met glas graveren, glas in lood, tiffanywerk en andere manieren van glasverwerken. Ook hebben ze een expositie van bijzondere glaswerk, lachspiegels van glas en een prachtige 3D vloer.

3-d tekening in glasmuseum

Mooie vaas, olifantje, presse-papier voor Ruud en bordje (voor ma)  gekocht voor zeer goede prijs. Einddoel vandaag is Wieliczka waar de zoutmijnen zijn. Is even zoeken naar de juiste camperplaats die in onze app stond (staat (een parkeerplaats tegenover de ingang van de mijn voor 50 szloty (€11,50) per nacht) maar we vinden deze, gaan parkeren en lopen naar de geschreven informatie die op de slagboom sloot. Met Google translate komen we erachter dat de camperplek vanaf eind augustus gesloten is maar er staat een telefoonnummer bij dus we bellen even naar het nummer dat bij de ingang staat en we kunnen er blijven.

Google translate werkt aardig

Camperplaats Trabant

Alleen op een ‘gesloten’ camperplaats

Ze komen zelfs even langs om elektriciteit en WiFi aan te zetten. Dus overnachten we (alleen) op camperplek trabant! 's Avonds lopen we het stadje in dat redelijk uitgestorven blijkt. We zoeken een restaurant, maar komen niet verder dan een kiosk met Belgische friet. Ook niet erg voor een keertje. Biertje erbij en we kunnen er voorlopig weer even mee vooruit.

Dinsdag 8 september:

Naar zoutmijn geweest in Wieliczka. We hadden al kaarten geregeld via internet voor de rondleiding van 11:00 uur. De groepen zijn kleiner en we beginnen met een trap naar beneden van  54 verdiepingen, ruim 100 meter onder de grond. Alle beelden, de kroonluchters en zelfs de vloertegels waren allemaal van zout gemaakt. Heel bijzonder! Deze zoutmijn bestaat al sinds rond 1350 en produceert nog steeds kleine hoeveelheden zout. Wij hebben 2,5 km gezien, maar er zijn meer dan 250 km aan gangen, zalen en kapellen. Prachtige kathedraal, hele grote grotten en veel beelden gezien, allemaal van (grijs) zout. Naar boven gaat met een liftje waar Max 4 man in kan en dat ratelend naar boven gaat. Ben blij als we weer buiten staan. We eten wat bij restaurantje in de buurt met live muziek. Verder is er niet veel te doen in Wieliczka. We gaan op weg naar een camping in Krakau. Een half uur rijden. Iets buiten de stad aan de Wisla. We hebben dus geen haast en zijn rond 16.30uur op de camping. Toch goed dat we gereserveerd hebben, want het staat hier behoorlijk vol. We hebben een ruime plek en kunnen hier gratis wassen.

Eerste blik op zoutmijnZoutmijn Wieliczka eerst afdaling van meer dan 50 verdiepingen, pakweg 360 treden.Uitgehakte kapel in zoutmijn WieliczkaLengte gangen zoutmijn

Woensdag 9 september:

We hebben besloten de komende dagen met onze fiets naar de stad te gaan. Is goed aan te rijden (pakweg 3 km). Zo rondom 11:30 vertrekken we. Rijden naar het plein dat het grootste middeleeuwse plein is in Europa, 100x100 meter groot.

Grootse plein van Europa in Krakau

We werden verwelkomt door een gigantisch grote man in Poolse klederdracht  op het centrale plein van Krakau. Hem wat verdienste gegunt, want hij vertelde dat er nog geen fractie van toeristen komt ivm Corona.

HoffelijkGrote man

In het midden van het plein staat een lakenhal met allemaal souvenirzaken en er staan massa’s mooie koetsjes op het plein, waar je een ritje in kan maken.

Wij maken een rondrit in elektrisch karretje met gids en Engelstalige uitleg door voormalig ghetto (ten zuiden van de rivier) en Kazimierz (vroegere joodse wijk en nu een hippe buurt met veel restaurantjes). We zien het centrumplein van vroegere ghetto, een apotheek die bewaard is gebleven en een stukje van de muur. Daarna rijdt hij nog even langs de fabriek van Oskar Schindler, waar we voor vrijdag, via internet, al kaartjes hebben gekocht. De vroegere Joodse wijk ligt aan de andere kant van de rivier, met veel synagogen. In de belangrijkste straat die bewaard is gebleven staat de Remuh synagoge met begraafplaats (niet te bezoeken) en het geboortehuis van Helena Rubinstein (van de cosmetica). Ook Roman Polanski komt van oorsprong uit deze buurt.

Rondrit met elektrisch karretje met leuke gids en boeiende gesprekken

Kazimierz is nu een trendy wijk, met veel restaurantjes en pubs en de nodige muurschilderingen. Waar het Ghetto destijds is vernield om alles wat zich daar heeft afgespeeld te verdoezelen is de wijk Kazimierz nog redelijk authentiek. Ze zijn hard bezig met het opknappen van panden en straten, maar er is nog wel wat werk te doen. Plac Nowyis het centrum en heeft allerlei kiosks met Zapiekanki (een stokbroodje belegd als soort pizza, met allerlei variaties) volgens onze gids de beste in de stad. We worden weer netjes afgezet bij het grote plein in de oude stad en gaan even wat drinken en overleggen wat we vervolgens nog gaan doen. Uiteindelijk lopen we verder door de oude stad naar de Maria kerk op het plein, langs het juliusz Slowacki theater naar de Florianuspoort (stukje oude stadswal, waar veel straatartiesten zitten), de Barbican (een fort en onderdeel van de stadswallen) en de Florianska (de hoofdstraat van het oude stadsdeel vol met winkels en galerieën) bij een van deze zaken gaan we op de valreep nog naar binnen, het is inmiddels al 18:30en normaliter gaan ze 18:00 uurdicht. Maar Ivm bijzonder weinig toeristen en daardoor minimale inkomsten (galeriehoudster had de gehele dag nog maar 160 szloty omgezet) bleef ze open. Ze verteld honderduit over Krakau en uiteraard is onderwerp van gesprek ook Corona. De zaak is enorm groot met kelders en verschillende ruimtes. Ze verteld dat ze veel samenwerkt met studenten of afgestudeerden van de kunstacademie die vlakbij gevestigd is en dat mensen van Krakau veel relaxter zijn dan die van Warschau, waar alles draait om uiterlijk en geld. In Krakau is kunst, muziek en genieten van het leven belangrijker. Wroclaw Is vergelijkbaar met Krakau, ook wat stad betreft. Dat doet ons besluiten om deze stad nog aan te doen op weg naar huis. We kopen uiteindelijk 2 erg leuke beeldjes en 6 glaasjes en krijgen de namen van de kunstenaars en mailadres mee om contact te houden.  Dat wordt weer puzzelen om alles een plek te geven in de camper.

‘s Avonds Indiaas gegeten op Maly Rynek (middeleeuws plein) in oude stad, net achter het grote plein. Eindelijk weer eens wat anders dan Pools of Baltisch, en erg lekker! Daarna teruggelopen naar grote plein waar onze fietsen stonden en langs de rivier de Wisla terug gefietst. Langs reuzenrad en luchtballon naar de camping. Morgen naar Wawel, de heuvel met paleis en kathedraal, waar voorheen de koningen van Polen hebben gewoond.

Lekker gegeten bij Indiaas restaurantKrakau by night

Donderdag 10 september:

Vanochtend wasje gedaan. Heel erg vroeg opgestaan om de was erin te doen, wat maar goed is achteraf, aangezien het programma er ruim 3,5 uur over doet. 😬Maar wel fijn dat we o.a. weer schone handdoeken en ondergoed hebben.  Dus uiteindelijk gaan we niet heel vroeg op stap, maar we hebben geen haast en het is lekker om een beetje aan te keutelen.

Langs Wisla naar Wawel gereden en eerst paleis en daarna kathedraal bezocht. Het is somber weer en als we aankomen regent het licht. (De was gelukkig al zover droog dat we die verder binnen hebben kunnen hangen voordat we vertrokken 😜).

Op de fiets naar KrakauPaleis KrakauKrakau, paleis en kathedraalKathedraal Krakau

De staatsvertrekken en privé vertrekken in het paleis bekeken. Voor alle afzonderlijke afdelingen moesten we apart kaartjes kopen. Maar we kunnen wel gelijk doorlopen ondanks de tijdsblokken Ivm Corona. Het is niet druk. (Normaliter ruim van te voren tickets reserveren) Prachtige beschilderde wanden, plafonds, heel veel voornamelijk Belgische wandkleden en bijzonder,  leren behang. En opvallend veel Nederlandse schilderijen, Delft blauwe vazen en klokken. Nog veel in originele staat ondanks dat de Duitsers erin hebben gezeten in 2e WO en een deel is afgebrand begin 1700. Veel van de meubelen zijn na de oorlog geschonken. Ondanks dat er geen koningshuis meer is, blijft dit voor Polen een belangrijke plek en het hart van de natie. Ook al is Warschau tegenwoordig de hoofdstad. Aan het eind van de middag bezoeken we de kathedraal en de klokkentoren met de grootste klok (Zygmunt, 4,6 meter hoog en 12,600 kg zwaar)  waar 13 man voor nodig is om hem in beweging te krijgen bij het luiden. (Wordt dan ook alleen gedaan op bijzondere feestdagen.) In de kerk mogen geen foto's genomen worden, alleen in de klokkentoren en in de crypte, waar heel veel Koninklijke tombes staan en een aantal van bekende dichters en geestelijken. Ook is er een tombe voor het presidenten echtpaar dat omgekomen is bij de vliegtuigcrash in 2010. Vanuit de klokkentoren is er een mooi uitzicht op de stad.

Uitzicht krakauGrootste klok kathedraal KrakauInformatie over grootste klok kathedraal Krakau

Vanaf Wawel rijden we naar Kazimierz. Het is inmiddels weer lekker zonnig weer. We lopen wat rond in de wijk en zoeken een plek om wat te eten. De keuze is reuze en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Maar uiteindelijk komen we er wel uit. Zitten we tussen allemaal Nederlanders!!! Dat is wel weer apart. Lekker gegeten en daarna nog wat rondgewandeld op marktje voordat we terugfietsen langs de Wisla naar de camping. WiFi is de laatste tijd weer wat beter, zeker ook dankzij Ruud's extra antenne die het signaal versterkt via een eigen opgezet netwerkje. Opvallend is dat er tegenwoordig niet meer betaald hoeft te worden voor internet, terwijl het in 2015 (onze vorige reis) nog heel vaak voorkwam dat we extra moesten betalen voor een x aantal uren WiFi. Wel valt de kwaliteit van het huidige WiFi signaal vaak tegen.

Vrijdag 11 september:

Op de fiets weer naar de stad. Dachten een rommelmarkt te bezoeken, maar die hebben we nooit gevonden. Toen maar op dat plein de kerk even binnen gelopen. Werd klaar gemaakt voor bruiloft en er stond o.a. een mooi modern jezusbeeld.

Kerk klaargemaakt voor trouwerij

Daarna over de Wisla via een fietsbrug met kunstwerk van allerlei acrobaten, die in perfecte balans op draden balanceerden. En,  omdat we nog tijd hadden voordat we gereserveerd hadden om 13:15in de Schindler fabriek, naar museum ‘contemperary art’ voor moderne kunst dat ernaast ligt.

Fabriek Oskar Shindler.

Uurtje rondgelopen en erg interessante expositie gezien van moderne kunst. Aansluitend naar de fabriek van Oskar Schindler. In de fabriek is de geschiedenis in beeld gebracht van Krakau tijdens de tweede WO (1939 t/m 1945) en met name over de Joodse bevolking en de rol die Oskar Schindler heeft gehad. Mooi in beeld gebracht middels foto's, video's, verhalen, geluidsfragmenten, krantenartikelen en ingerichte kamers en nagebootste situaties en gebeurtenissen. Het museum eindigde met een ronde kamer waar rollen draaiden die in verschillende talen teksten lieten zien van de Joodse mensen uit Krakau. Wederom naar Kazimierz gereden om nog wat rond te kijken en te eten. We zijn te laat om een synagoge te bekijken. (Achteraf bezien is dat op vrijdag sowieso niet handig) we eten bij restaurant Le Scandale in een leuke binnentuin en na een ijsje op het Plac Nowyrijden we weer terug naar de camping.

Zaterdag 12 september:

Vandaag gaan we weer door. We hoeven maar ruim 60 km naar Auschwitz. En rijden binnendoor langs allemaal lintdorpen. Doen wat boodschappen onderweg en zijn bijtijds op de camping bij het centre for Dialogue and Prayer in Oswięcim. In de tuin van het complex is er plek om te kamperen. Prima vertoeven, 's middags rijden we op de fiets naar het dorp. We hebben voor morgen 12:30 uurkaartjes voor een rondleiding van 3,5 uur met Engels sprekende gids door Auschwitz-Birkenau. In alle informatieboekjes en website staat dat je een maand van te voren via internet moet boeken. Wij hebben de kaartjes 3 dagen geleden gereserveerd en er was nog voldoende plek gedurende de gehele dag. De camping is op loopafstand van Auschwitz en het dorp is ongeveer 2 km fietsen. Er is een mural trail in het dorp met verschillende muurschilderingen.

GraffitiGraffiti Er staat een kasteel(tje) een synagoge die nu info centrum/Joods museum is met een restaurant erbij. Ruud is op zoek naar een kaart Voor een collega die voor de eerste keer opa is geworden. Maar dat is lastig op al die toeristische plekken, want je kunt heel veel toeristische ansichtkaarten kopen, maar een gewone kaart is aanmerkelijk lastiger. Uiteindelijk zien we er een liggen in een etalage, maar het is al 19:00 uur. De deur staat echter op een kier en we stappen binnen.  We worden heel vriendelijk te woord gestaan en de eigenaresse roept  er een jonge vrouw bij om te kunnen vertalen. Wat een service! Bijbehorende postzegel verkochten ze niet niet dus maandag maar een postkantoor opzoeken.

Op de terugweg rijden we langs het kamp Auschwitz, wat een rare gewaarwording is dat dit zo tussen dorp en industrieterrein in ligt. Het terrein is echter leeg gemaakt en alle huizen onteigent (ook in het dorp Birkenau is dit gebeurt) om plaats te maken voor de kampen.

Dicht bij centrum zit ook Auswitch

We stoppen bij een hotel vlakbij voor ons avondeten, waar we in een leuk gesprek raken met een moeder met haar oudere zoon uit Enschede. Moeder, directeur van een groot bedrijf in Enschede (met een dochter met een verstandelijke beperking) heeft samen met andere ouders een woonvorm voor hun kinderen opgericht in Borne die in januari opengaat Rond 21:00 uurterug bij de camper.