I don’t like monday’s

1 juli 2020 - Poznan, Polen

Maandag 29 juni:
I don't like monday's!!!
Voor ons geplande vertrek naar de grens van Polen kreeg de satelliet schotel het op zijn heupen. Maakte een rare draai en ging op zijn rug liggen op het dak. NIET GOED!
De derde maandag op een rij dat we gedoe hebben. Ruud het dak op en allerlei pogingen gedaan om het ding weer in het gareel te krijgen. Helaas zonder resultaat. We kunnen gelukkig een dag langer blijven zodat we morgen kunnen bellen voor advies. De zaak is op maandag helaas gesloten en niet bereikbaar. Voor onze was, die we gisteren gedaan hebben wel fijn, want die kan nu in het zonnetje goed drogen. Gisteren met de regenbuien is daar niet veel van terecht gekomen.
Omdat we verder nu niets kunnen doen gaan we 's middags op de fiets naar Potsdam om de stad te bezoeken. Er is een Nederlandse wijk, gebouwd rond 1740 die enige jaren geleden helemaal is gerestaureerd. 4 blokken met allemaal bakstenen huizen en Hollandse gevels, waar veel winkeltjes en horeca in gevestigd is. We lunchen bij restaurant de vliegende Hollander en fietsen daarna richting oude markt met de musea, het stadspaleis (nu gemeentehuis denken we) en een giga kerk. Lopen wat rond en rijden vervolgens via een soort gracht (waar geen water in staat) naar de brandenburgerstrasse, het wandelgebied in het centrum. Na een lekkere cappuccino en blik op de Brandenburger Tor fietsen we rond 17:30 weer terug naar de camperplaats.

Dinsdag 30 juni:
Vandaag opgestaan in de hoop dat we een oplossing krijgen voor de schotel en we het apparaat weer kunnen resetten. Als dat niet lukt dan moeten we hem of demonteren (3 maanden een schotel van 85 cm doorsnee in je camper is geen pretje,😫) of we moeten hem proberen vast te maken op het dak zonder dat hij schade toebrengt aan zonnepaneel etc. En het betekend dat we al die tijd geen tv hebben. Zou ik mee kunnen leven, maar Ruud wil erg graag het nieuws en  Max Verstappen volgen! 🏎🏆
Rond 10:15 verbinding met Nederland voor de schotel en gelukkig raakte de man aan de telefoon niet in paniek en kon Ruud prima vertellen wat hij moest doen om het op te lossen. Zo gezegd zo gedaan en na 10 minuten stond de schotel weer recht op ons dak. Lichtelijke hoerastemming kan ik jullie vertellen. Na ingepakt te hebben en even langs de Hornbach (ja, alweer!) voor een koppeling van de vul waterslang opweg richting Polen. We nemen vandaag veel snelweg. A omdat we al gereserveerd hebben bij een camping in Poznan en daardoor nu 340 km moeten afleggen. Snelweg rijden is niet spectaculair Maar gaat wel lekker snel. Onderweg stopje in Duitsland voor boodschappen en lpg voor het koken. Rond 14:30 de grens over naar Polen. Volgens mijn programma mapss.me wat we gebruiken voor de route, zoeken naar campings en bezienswaardigheden is er net over de grens een bankomat in een klein dorp. Helaas waarschijnlijk verouderde informatie, we vinden niets. Dus rijden we door naar de camping waar we rond 17:00 arriveren. Mooie plek bij hotel en vlakbij meer net ten oosten van Poznan. 6 km met de fiets naar centrum. En 1 km van de nieuwe dierentuin. We blijven w.s. nachtje langer om die ook te gaan bezoeken. Hij is vanaf 19 juni weer open. 'S avonds eten we tortilla's zodat ik de oven ook weer eens gebruik. Er staat hier een lekker windje en het is niet zo warm. Dat wordt weer wat beter slapen😴😴

Nog ter aanvulling, soms zullen we in één keer de nodige foto’s plaatsen omdat we dan een redelijke WiFi hebben. Deze krijgen later nog een naam, worden geordend en een enkele ook weer verwijderd.

1. Cobi:
    Hoi Ruud en Marieke,
    Ik ben niet zo van de reacties, maar lees jullie verslag met veel
    plezier. Geniet van jullie tocht!
    groet, Cobi
  2. Sharlene:
    Beste Marieke/Ruud
    Wat een mooie avontuur! Is erg leuk om te lezen hoe jullie door weer of geen weer doorzet naar jullie bestemming. Super spannend en verheug me echt om meer van jullie mooie avontuur te lezen. Geniet en blijf gezond! Groet
  3. Natalie:
    1 juli 2020
    Ik zou de maandagen vanaf nu gewoon overslaan. 😉 Gelukkig blijft jullie reis doorgaan en is Polen inmiddels al bereikt. Veel plezier daar!
  4. Ruud van der Kind:
    6 juli 2020
    Het is vandaag, op jouw advies, dinsdag en .... geweldig alles is goed gegaan. Goed idee, overslaan maandagen. Beetje jammer dat alle musea dit nog niet begrepen hebben en dus op onze ‘dinsdag’ dicht zijn.
  5. Joke:
    2 juli 2020
    Wat een pech iedere keer, komt meestal in drieën en jullie hebben
    er al drie gehad, dus vanaf nu gaat het goed.
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's, veel reis plezier.
  6. Piet:
    2 juli 2020
    Jullie moeten maar zo denken:”elk nadeel heb zijn voordeel”, oftewel, gevalletje pech, mits niet te groot, levert weer nieuwe avonturen op. Je komt soms op plekken waar je anders niet was gekomen. En ja Ruud, het volgen van het nieuws en Max Verstappen is ook belangrijk!
  7. Ruud van der Kind:
    3 juli 2020
    Stoeltjes onderweg in Polen weer tegengekomen ..... speciaal voor jou een fotootje gemaakt.
  8. Marja:
    2 juli 2020
    spannende vakantie zo met die klussen, jullie vervelen je niet dat is duidelijk
    Veel plezier en ontspanning tijdens de rest van de reis
    Ik blijf jullie verslag volgen
  9. N.P. Schuijer:
    2 juli 2020
    Ik zie idd de tip skip de maandagen. Hahah leuk veel plezier in Polen. Ik ben verliefd op het land. En op het eten. De gebakjes. De koekjes. De kerken en de mensen! Geniet er lekker van. GR Nic
  10. Ruud van der Kind:
    3 juli 2020
    Indrukken en ervaringen zo de eerste dagen onderschrijven je liefde voor Polen. Ben ook erg benieuwd naar de Baltische Staten.
  11. Marieke Verzijlbergh:
    2 juli 2020
    Polen.... Ben heel benieuwd, heb er werkelijk helemaal geen beeld van. Tof dat jullie door kunnen. Veel plezier!
  12. Ruud van der Kind:
    3 juli 2020
    Vriendelijke bevolking, mooie natuur (bossen), rijke historie. We gaan geleidelijk door Polen en dan richting Baltische Staten en daarna weer terug naar Polen. Moest aan jullie denken, stond een truck camper tegenover ons. Wat zijn jullie plannen nu?
  13. Angelique van Wijk:
    5 juli 2020
    Heel erg leuk om te lezen...vind t een leuk avontuur
    Groetjes Angelique
  14. Willy Selderbeek.:
    8 juli 2020
    Leuk de verhalen om te lezen. Lekker avontuurlijk. Veel plezier nog Marieke en Ruud.