Laatste week Nederland

21 juni 2020 - Hattingen, Duitsland

Alweer een week voorbij! De tijd vliegt. Laatste dagen veel tijd besteedt aan socializen met familie en vrienden in Zuid Beijerland. Maar laat ik de draad weer oppakken bij waar we gebleven waren In ons verhaal, Zwolle!

Zondagavond aangekomen, gesetteld en heerlijk in de zon gezeten. Voor het eerst zelf gekookt en verder niet veel gedaan. Maandag op de fiets op stap voor de boodschappen. O.a. Naar Hornbach en Gamma voor onderdelen voor de pomp en lampjes. In de buurt ook Harry's Kringloophal waar we lekker rondstruinen en Ruud een hele stapel Boeken “het aanzien van .....” op de kop tikt die hij nog niet heeft in zijn verzameling. Rest van de dag klussen (Ruud) en luieren (Ik) eindelijk weer eens tijd om een boek te lezen.

Dinsdag lopend de stad in. We staan erg dicht bij het centrum met de camper. Veel terrassen, leuke winkels en gezelligheid. 'S middags museum de Fundatie bezocht. Modern en vrij klein, intiem museum met mooie exposities. Alles via e-mail gereserveerd en volgens de Corona regels. Gisteren ook al kaartjes gekocht voor woensdag voor het Herman Brood museum via internet dat tegenover de Fundatie ligt. Ruud ziet daar iemand net naar binnen gaan en vraagt en passant of hij onze reservering heeft binnen gekregen. Een enthousiaste reactie van hem en hij vertelde dat hij al had gereageerd aangezien het museum niet open is op woensdag in tegenstelling tot wat er op de site staat. Het is alleen open van vrijdag t/m zondag. Dus hij had ons al terug gemaild of we vrijdag wilde komen of dat we ons geld terug wilde. aangezien we echter donderdag In Dirksland moeten zijn voor controle ziekenhuis is vrijdag geen optie. Op de vraag of we eventueel wel van de gelegenheid gebruik mochten maken om de mondkapjes met brood tekeningen te kopen nodigde hij ons gastvrij uit en mochten we alsnog (weliswaar in een niet verlicht museum) alles bekijken en een souveniertje kopen.

Voor Ruud nog wat leuke shirts gescoord, het balletjeshuis bezocht en de mooiste boekhandel van Nederland, gesitueerd in een kerk. Daarna onze aankopen ‘thuis’ gebracht en 's avonds weer voor het eerst na lange tijd uit wezen eten in een erg leuk restaurant (de zoete inval) waar ze het concept hebben van proeverijen. Onbeperkt genieten van allemaal kleine voor, hoofd en nagerechten. Volgeboekt en erg gastvrij onthaal door eigenaar en personeel.

Woensdag op de fiets naar Hattem gereden. Lekker weer en leuke route naar zeer toeristisch stadje. Redelijk druk op het centrale plein dat vol staat met terrassen. Stadje bekeken en Anton Pieck museum en Voerman museum ( Voerman junior was lang de kunstenaar die de plaatjes voor de Verkade albums maakte) bezocht. Beide de moeite waard. Eind van de dag soepje gegeten op terras en op ons gemakje terug gefietst. Gelukkig terug voordat het weer omslaat en begin van de avond een behoorlijk heftige hagelbui over ons heen gehad. Waar bij zoals we later horen een fietster onder een boom Is omgekomen.

Donderdag ochtend na wat laatste boodschappen in de stad op weg naar Dirksland via Hellevoetsluis om even wat spullen thuis op te halen en achter te laten die we niet nodig hebben (zoals de aangeschafte boeken in Zwolle😂)

Netjes op tijd in Dirksland waar er opnieuw foto's gemaakt worden van mijn sleutelbeen en de chirurg professioneel de hechtpleisters eraf rukt. Ziet er allemaal goed uit, arts tevreden alhoewel hij wel vindt dat ik nog langs een fysiotherapeut moet voor oefeningen. Dat gaat helaas niet meer lukken. 🤫Maar ik doe al zoveel met mijn arm dat de kans op een frozen shoulder minimaal is.😏

Rond 17:00 uur op onze volgende camperplek aan de haven van Zuid-Beijerland. Met uitzicht op Tiengemeten, dat ik vroeger ook vanuit mijn huis had. Een thuiswedstrijd dus. Alles geïnstalleerd en moeders gebeld die ons, in de stromende regen, komt ophalen met de auto om gezellig te gaan eten in de Eendrachtshoeve, waar we zowaar onze collega Monique tegenkomen. Nadat we moeder thuis hebben afgezet en de auto mee mogen nemen  gaan borrelen bij Sjanie en Emil. (Vriendin Marieke vanaf 3e klas lagere school). Zeer gezellig en na veel te veel lekkere wijntjes pas rond een uur of 1 richting camper. (Gelukkig ken ik de weg hier goed, is het maar 1 rechte weg en weinig controles). Normaal rijdt Ruud altijd maar die had zijn bril niet bij zich. Topavondje gehad!

Vrijdag wasjes gedraaid, koffie bij moeders en nog even Wensel gezien en gesproken die bij zijn oma op visite was, en met de auto nog even langs Campolife in Heinenoord voor een nieuw krukje omdat Ruud erdoor heen is gezakt. Via de Chinees in Numansdorp voor een zeer uitgebreide Indisch/Chinese rijsttafel voor 2 personen waar we met zijn drieën met gemak 2 keer van kunnen eten. Wj nemen dus een deel mee voor aankomende dagen. De rest blijft bij moeders.

Zaterdagochtend weer opbreken en broer George en Edith nog op de koffie voordat we rond 13:00uiteindelijk vertrekken richting Duitsland. Dat is nog een hele onderneming aangezien ze zowel bij Breda als tussen Eindhoven en Venlo aan de weg bezig zijn. Alle wegen zelfs afgesloten, dus doen we over ruim 100 km ongeveer 2 uur 😫😫dat wordt bijstellen van onze bestemming en onderweg zoek ik me suf naar A: handige routes en B: alternatief overnachtingsadres. Het wordt uiteindelijk Hattingen. En dat blijkt een prima keus te zijn. De eerste camperplaats volledig bezet. (Ws omdat het weekend is) bij de tweede camperplaats gelukkig nog een van de laatste plekken. Dat wordt nog wat aankomende weken als het overal zo druk is en je van te voren moet reserveren. Beetje spontaan reizen is er helaas niet meer bij.

De voorzieningen zijn hier nog gesloten, dus heel fijn dat de pomp het weer goed doet, want we zullen moeten douchen in de camper. 'S avonds eten we de rest van de Chinees, ideaal na een stressvolle dag reizen. En het ruimt weer een beetje op in onze overvolle koelkast!

'S avonds en 's nachts een waar kikkerconcert gehad. Oorverdovend! We staan langs de rivier de Ruhr. (Hoor videofragment)

Zondag uitgeslapen en lekker rustig opgestart met een ontbijtje met gekookt eitje. Daarna op de fiets naar het prachtige centrum vol vakwerkhuizen van Hattingen (een Hansenstad) . Lekker middagje rondgewandeld, terrasje gepakt  en de toerist uitgehangen. Anti pasti en wijntje bij de Italiaan, een museumpje ( Bügeleisenhaus) bezocht  met mondkapjes voor en daarna weer op ons gemakje terug gefietst naar de Camper. Alwaar Marieke dit verslag nu maakt, een boek leest en weg dommelt aan de Ruhr!

1. Wesley:
    22 juni 2020
    Jaloers op jullie bezoek aan Anton Pieck museum. Is er verder in Hattem nou ook nog een beetje Anton Pieck gevoel? Dat ze het op sommige plekken zijn stijl een beetje hebben doorgetrokken?
  2. Ruud van der Kind:
    23 juni 2020
    Wel een lieflijke stad maar niet in het bijzonder Anton Pieck sfeer.
  3. Joke:
    22 juni 2020
    Wat een mooie en bijzondere kunst allemaal.
  4. Ruud van der Kind:
    23 juni 2020
    Inderdaad mooie kunst gezien. Nu in Duitsland is er nog veel dicht.
  5. Veli:
    veli & perihan
    genieten van moei dagen veel plezier.
  6. Jani:
    23 juni 2020
    Wat hebben jullie veel gedaan , het lijkt wel of jullie al maanden weg zijn .
    Om nog even op het ,,veel gedaan" terug te komen ik weet zeker dat je genoeg oefeningen doet Marieke ! Verder nog veel plezier
  7. Sjanie Gendt:
    23 juni 2020
    He luitjes wat een leuk verhaal alweer!Dat allemmaal in Ned🤩
    Wij vonden het ook supper gezellie hoor,nog even lekkere borrelen bij ons.Op de terug reis maar het zelfde afspreken😉😘
  8. Ruud van der Kind:
    23 juni 2020
    Ging het fietsen nog een beetje vrijdag? Alcohol is ook een energiebron! 😉
  9. Germienke & André:
    28 juni 2020
    Jullie gaan je niet vervelen! Wat een lekker vol programma;-)
    Leuk om een aantal oude bekenden op de foto's te zien.
    Wat is het balletjeshuis?
  10. Ruud van der Kind:
    7 juli 2020
    Snoepwinkel en souvenirs van Zwolle.