Noorden van Nederland waaronder Schiermonnikoog

14 juni 2020 - Zwolle, Nederland

We hebben inmiddels alweer de nodige leuke dingen meegemaakt en achter de rug.

Eerst over de waterpomp. Ik heb het probleem of camperforum geplaatst. Inmiddels drie kranen weer werkend, enkel die van de douche niet en hier kan ik ook niet makkelijk bij. Ga morgen iets anders proberen. Ziet er wel naar uit dat de pomp niet stuk is maar dus de aan switch van de camper douche kraan. De pomp inmiddels direct op 12 volt aangesloten en het lijkt nu te werken.

Na het laatste verslag zijn we flink in de weer geweest zoals in de planning al aangegeven.

Woensdag hebben we voor twee uur een fluisterboot gehuurd om het Nationaal Park de Alde Feanen te doorkruisen samen met Andre en Germienke. Lekker weer, wel bewolkt maar temperatuur was goed. Marieke gestart met uit de haven te varen, daarna heb ik het roer overgenomen.

Was een lekker tochtje, zie foto’s. ‘S avonds weer bij Germienke en Andre gegeten: tortilla’s met alles erop en eraan.

Donderdagmiddag(nadat Marieke heeft gedoucht op het schip en met Germienke naar Leeuwarden is geweest om haar vintage winkeltje te herinrichten) richting Lauwersoog. In Dokkum een stop gemaakt en daar door het stadje gestruind. In Dokkum is Bonifatius vermoord in 754 na Christus. Je hebt ook een officiële Bonifatius route. Het miezerde soms een beetje, dus met regenjas aan door stadje gelopen. Voor het eerst na drie maanden weer gegeten in een restaurant. Hier ook Ivm Corona eenrichtingsverkeer in de zaak en gelletjes, etc. aanwezig.

Vrijdag rustig dagje rondom Lauwersmeer. We hebben een paar uur gewandeld. Ook nog zeearenden gezien, weliswaar op verre afstand maar dan toch.

Ook hier op een terrasje wat gedronken en gegeten. Alles op 1,5 meter en veel strepen op de vloer waar je wel of niet mag staan. Moet er wel aan wennen.

Zaterdag ons dagje naar Schiermonnikoog. Ondanks de code geel waarschuwing van het KNMI voor NO Nederland natuurlijk toch vertrokken op onze fietsen naar Schiermonnikoog. Bij de pont kwamen we er achter dat we helemaal vergeten waren mondkapjes mee te nemen. Gelukkig hadden ze er twee voor ons beschikbaar. Ook dat is een rare gewaarwording. Voor het eerst een mondkapje voor en dat samen met alle anderen. Aangekomen op Schiermonnikoog is het de hele dag prachtig weer geweest. Geen druppel, laat staan een hagelsteen gezien. Het hele eiland een paar keer gezien per fiets. Alles staat prachtig in bloei en we hebben meerder keren vlakbij een blauwe kiekendief gezien. Imposante vogels.

Ook hier in het dorpje een terrasje gedaan met een lekkere antipasti (Schiermonnikoogs vleesplateautje 😉)

We hebben nu als hobby dat we geen ansichtkaarten kopen maar magneten van de mooie plekken. We hebben in de camper speciaal magnetefolie geplakt waar je op kunt schrijven (als whiteboard) maar ook magneten op kunt bevestigen. Na de pont van 19.30 weer terug te hebben genomen, nu aan het schrijven voor het reisblog.

Vandaag richting Zwolle. We rijden via Niehove, een dorp in Groningen dat gebouwd is op een Wierd. (Terp dus in het Gronings, denk ik) via smalle landweggetjes komen we er aan en bij de rand van het dorp staat een bord dat dit tot mooiste dorp van Nederland is uitgeroepen in 2019.  En dat is dan ook zo. Klein en origineel met weinig nieuwbouw of andere storende elementen. Rondje gelopen en wat gedronken bij restaurant Eisseshof. Vandaar richting Zwolle waar we rond 16:00 uuraankomen en even moeten zoeken naar de camperplaats. Niet zo best aangegeven!!! Maar gelukkig toch snel gevonden en wat een goed bericht. De beheerder heeft het sanitair al geopend. Vanavond douchen!!! (Ruud dacht dat het sanitair vanaf maandag weer open ging en was al blij dat de frequentie van het schoonmaken van het toilet weer wat lager wordt)

1. Wesley:
    14 juni 2020
    De tvtas eilanden wil ik zelf ook nog eens zien. Vooral Texel (vanwege Jan Wolkers natuurlijk)..
  2. Ruud van der Kind:
    14 juni 2020
    Was voor mij de 2e. Heb Texel oa gezien toen ik daar parachute heb gesprongen. Marieke alles behalve Ameland (en natuurlijk Rottermeroog en Rottermerplaat, Godfried Bomans heeft hier ooit nog eens in eenzaamheid een tijdje doorgebracht)
  3. Wesley:
    14 juni 2020
    Grappig. Zocht het op in Google maps (beide onbekend voor mij) en zie in mijn ooghoek Bremen in Duitsland liggen. Ook interessant gezien het sprookje/fabel, toch benieuwd of er daar dan verwijzingen naar het verhaal zijn.

Weet niet welk eiland het mooist is maar ga ze nog wel eens af allemaal.
  4. Joke:
    15 juni 2020
    Mooie foto's, leuk om te zien.
    Gaat het goed Marieke?
    Geniet er van.
    xxxx Joke.
  5. Ruud van der Kind:
    Hoi Joke,

Genieten doen we zeker, ondanks het ongemak van de schouder. Gaat steeds beter 👍
  6. Germienke & André:
    15 juni 2020
    Heerlijk om ons als bootjesmensen 's te laten rondvaren door anderen in ons eigen mooie natuurgebied de Alde Feanen 😄
  7. Jani:
    15 juni 2020
    Gezellig om mee te reizen !
  8. Patricia tettero:
    15 juni 2020
    Leuk om jullie te volgen
  9. Ruud van der Kind:
    7 juli 2020
    Hoi Patricia, leuk dat je het weer volgt!
  10. Peter:
    15 juni 2020
    Tolle Bilder, kann man neidisch werden😀😀😁😂
  11. Rebecca:
    Hi Ruud en Marieke,

als jullie door duitsland komen: hier moeten de mondkapjes ook in supermarkt gedragen worden, veel restaurants moet je reserveren, en van deur tot tafeltje ook mondkapje als je binnen zit.

Fijne reis verder!
  12. Ruud van der Kind:
    15 juni 2020
    Hoi Rebecca. Dank voor je tips. Waar zit je momenteel? Misschien zijn we de komende weken wel in de buurt en kunnen we een bakkie doen.
  13. Rebecca:
    15 juni 2020
    zit ongeveer tussen darmstadt en Frankfurt. En door homeoffice ben ik ook meestal thuis. Let me know en de koffie staat klaar :)
  14. Ruud van der Kind:
    15 juni 2020
    Dat ligt te laag voor ons. Vooralsnog is München Gladbach ons laagste punt in Duitsland.
  15. Job:
    16 juni 2020
    Hoi beide,

Leuk om jullie reisverhaal te lezen.
    @ Marieke... hopelijk alles goed met het herstel ? nu lekker genieten van jullie reis, Aan de fotos te zien lukt dat al goed :)

Groetjes
  16. Ruud van der Kind:
    7 juli 2020
    Hi Job, dankjewel! Herstel gaat voorspoedig, zag via de mail dat jullie ook op vakantie zijn. Veel plezier!
  17. Kitty van der Pot:
    16 juni 2020
    Wat een heerlijke verhalen en foto's. Wij zitten onwijs mee te genieten. Mariekie succes met de hechtingen, Ruud met de pomp. Paul Kitty en Max