Weekend 17,18 en 19 juli

19 juli 2020 - Klaipeda, Litouwen

Vrijdag 17 juli:

Rond 11:00 uurrichting Plateliu Meer in een natuurreservaat. Zien weer veel ooievaars op 1 veld, die als de boeren maaien hun kostje opscharrelen. Ook zien we een hert met groot gewei vlak langs de weg. Midden in het. natuurreservaat ligt het museum van de koude oorlog in een bunker die hoort bij de lanceerinrichting van 4 kernraketten die tussen 1945 en 1987 door de Russen daar waren neergezet gericht op steden in Europa. Als ze er gebruik van hadden gemaakt dan was zo goed als heel Europa verwoest geweest.  Vooral in oktober 1962 bij de crisis van Cuba heeft het er even om gespannen. De weg  naar het museum is behoorlijke spannend, want het laatste stuk is onverhard en heeft veel kuilen, wasbordweg (ribbels) en een behoorlijk steile afdaling en klim. Allemaal uitdagingen voor onze camper. Grootste risico is dat er van alles los trilt of uit elkaar valt. Het enige dat er gebeurt is dat de badkamerdeur open schiet en de magneten om onze oren vliegen. Straks nemen we een andere weg richting het westen. Hoop dat die beter is!

Alles van de lanceerbases is inmiddels ontmanteld, maar het museum geeft een aardige indruk van hoe het beveiligd en georganiseerd was. Het museum zit in de bunker in het midden van de 4 lanceerinrichtingen. Van daar uit werd alles bestuurd. (Zie de foto’s)

Na ons bezoek nog even langs de info voor een bakje koffie en een ijsje en natuurlijk een magneetje voor ons bord!

En zoals gezegd via de andere uitgangsweg richting de kust. Dat hadden we beter niet kunnen doen!! Hier zijn ze hard bezig de weg te verbeteren en dat is wel nodig ook. Hele stukken ligt er maar een halve rijbaan, dus bidden en smeken dat we geen tegenliggers tegen komen. Ook dit keer gaat alles goed en komen we uiteindelijk weer  op een begaanbare weg. Nog 76 km naar onze volgende plek aan de Baltische kust. Slechts 10 km voordat we onze bestemming hebben bereikt is er echter een wegafzetting. Zo te zien voor een autorace of zoiets. Er staan veel mensen te kijken. De omleiding is goed aangegeven, maar we rijden inmiddels in de spits en zijn niet de enigen die om moeten rijden. Al met al lukt het ons om rond 17:30de camping te bereiken in Karkle en een plekje te bemachtigen. Het is vlak bij de kust en er zitten veel campings en vakantiehuizen bij elkaar hier, wij zitten op een ruim veld aan de rand van een bosje en op loopafstand van het strand. Het is er behoorlijk druk met dagjes mensen uit waarschijnlijk de stad Klaipeda, die 15 km verderop ligt. We installeren ons, drinken wat en lopen rond 18:30richting een restaurant wat we op maps me hebben gespot. Met wat dwalingen komen we daar uiteindelijk aan het  is zowaar een leuke plek met terrassen buiten rond een ....vijver. Ik neem de vis en Ruud zijn welverdiende flinke stuk vlees. Soort schouderkarbonade XXL. Terug lopen we over het strand. Niet zo breed en vol met stenen in allerlei maten. Er lopen heel wat mensen te wandelen i.v.m.  de prachtige zonsondergang. Opvallend is dat er helemaal geen schelpen liggen hier p het strand, op een boomstronk wachten we tot de zon onder is om 22:00 uur. Het is hier nog zeker licht tot 23:00 uurmet dat tijdsverschil.

Zaterdag 18 juli:

We blijven hier drie nachten. Prima camping, zeker qua locatie, (sanitair laat te wensen over) prachtig weer en zondag een rustdag ingepland. (En formule 1 kijken natuurlijk) vandaag naar Klaipeda geweest met de bus. Rijden langs de strandweg , veel geparkeerde auto’s langs de weg, behoorlijk druk dus. Is vandaag zaterdag en heerlijk standweer dus veel dagjesmensen. In 20 minuten in de stad. De buschauffeur heeft er lekker de vaart in, haalt links en rechts in. We stappen uit in de oude stad en lopen een stukje terug naar een brede straat waar we net zagen dat er een podium stond en een bandje speelde. Coronaproef witte stoelen verspreid in de straat ( die is afgezet voor het optreden) waar we een poosje genieten van de muziek. Blijkt dat er een soort muziekfestival is, want op het plein aan het eind van de straat is nog een podium. En op meerdere plekken horen en zien we muziek. We lunchen bij Etno Dvaras een restaurant met traditionele Litouwse keuken.

Vooraf een borrelhapje van gele erwten met kruiden en spekjes in een krokant gebakken aardappelpannenkoek. En ik een dikke champignonsoep geserveerd in een rond brood. Ruud neemt de stroganoff (op zijn Litouws denk ik) smaakt heerlijk (proeven altijd even van elkaar) met sterke smaak van kruidnagel.

Als we verder door de stad lopen komen we bij toeval een opticien tegen, die ik net nodig heb aangezien een van de neusvleugeltjes van mijn leesbril is afgebroken. En sinds deze vakantie ben ik erachter gekomen dat ik echt niet meer zonder kan, nu ik meer in reisboeken en folders moet lezen ipv op iPad en PC 🤪😫. Er ontstaat even verwarring als de opticien, die niet zo goed Engels spreekt zegt dat het “for three” euro is en Ruud “for Firee” verstaat.

We lopen naar de haven en bezoeken het museum in het voormalige fort. Er is een tentoonstelling over de geschiedenis van Klaipeda en gaat voornamelijk over alle oorlogen en bezettingen door de Duitsers en de Russen.. de Baltische staten hebben een diepzwarte geschiedenis en zijn de meeste tijd bezet geweest. Pas sinds 1990 zijn het vrije landen en ook inmiddels lid van de EEG.

Na nog een drankje op het plein en een wandeling over de boulevard langs terrassen, veel muziek en een driemaster gaan we terug met de bus naar de camping. Onderweg zien we een aantal beelden die verspreid staan in de stad, o.a. Een muisje, een kat en een schoorsteenveger op een dak.  De aansluiting van de bus verloopt nu niet zo naadloos als op de heenweg, dus moeten we bij het overstappen 40 minuten wachten, maar het is nog steeds lekker weer en we kunnen op een bankje bij een park zitten. Rond 18:30weer terug bij de camper. Lekker lezen! Wanneer er een nieuwe caravan voor ons gaat staan vraagt Ruud uit het niets of het “Litouwers” zijn. Ik totaal in verwarring omdat ik me afvraag waarom Ruud vraagt of  ze Lee Towers Zijn? Koekoek!

Zondag 19 juli

Vandaag dagje camper (gaan we vaker doen, zondag, een rustdagje!) Wasje gedraaid en gedoogd in de daarbij behorende apparaten. Erg spannende start (vooral de 10 minuten voor de start) van de formule 1 in Hongarije (dit samen via whatsapp met Kitty en Paul die in Hongarije wonen, gevolgd). Pracht resultaat, een tweede plek, van Max Verstappen. Een klein wondertje.  Volgende week dagje rust in formule 1 agenda en de week daarna Engeland.  Morgen weer verder richting Letland.

1. Joke:
    20 juli 2020
    Leuke verslagen en mooie foto's, mijn interesse naar een nieuwe vakantie plek is gewekt.
  2. Peter:
    Leuk👍👍👍
  3. Jani:
    20 juli 2020
    Fijn om te hore n dat alles zo goed gaat .
    Gisteren , Marieke , is je moeder hier geweest met josien en Paul
    het was heel gezellig .
  4. Nicole Schuijer:
    20 juli 2020
    Fraai he allemaal. Echt de Baltische staten zijn ook stuk voor stuk pareltjes. Geniet samen. En leuk om zo mee te kijken.
  5. Germienke & André:
    21 juli 2020
    Hebben jullie de komeet nog gezien?
  6. Ruud van der Kind:
    21 juli 2020
    Welke komeet? Ik zie de hele dag een ster als ik rechts van mij kijk in de camper 😉
  7. Germienke & André:
    21 juli 2020
    oh oh oh, wat ben je toch een romanticus
  8. Piet:
    22 juli 2020
    Ik lees met plezier jullie reisverhalen. Mooie trip met veel lekker eten 🥘
  9. George Christiaanse:
    25 juli 2020
    He KOmeet
    nog gefeliciteerd, was ik even vergeten. 😢
    Veel plezier nog, we volgen jullie.
  10. Ruud van der Kind:
    25 juli 2020
    Dank je en felicitaties verjaren niet 😁.
  11. Josien:
    26 juli 2020
    Wat een fantastische reis!