Weekje Duitsland

29 juni 2020 - Potsdam, Duitsland

Maandag 22 juni:

OMG, met een knal de nieuwe week in. 's Morgens toen ik (Marieke) wilde gaan douchen in de camper schoot er met een knal, een leiding los bij de boiler met heet water. Het water stroomde door de camper!!! Slangklem verroest door w.s. al enige tijd minimale lekkage. Al met al strakke reactie van Ruud die gelijk alles dichtdraaide en water van boiler en schoonwatertank liet weglopen en Marieke die gelijk met handdoeken het water te lijf ging om erger te voorkomen. Ruud had gelukkig alle gereedschap en zelfs een nieuwe slangklem bij zich dus na een uurtje knutselen was alles gerepareerd. De camper schoongemaakt (fijne bijkomstigheid😆) en alles weer ingeladen.

Later dan gepland vertrokken en op naar onze volgende stop Warstein. Stopje onderweg aan een meer bij het dorp Wamel voor koffie waar ik de tijd even neem om een aantal huishoudelijke foto's te nemen van onze gezellige hawaidanseres op het dashboard (gekregen van collega's Hellevoetsluis West) onze leuke deuren en muur met metaal folie om onze magneten en kaarten op te hangen en de laatste stroopwafels die we opeten, gekregen van team Oud Charlois in een geweldig pakket Rotterdamse parafernalia. . In Warstein aangekomen doen we boodschappen en rijden we direct door naar de camperplaats. Warstein valt helaas erg tegen. Alles is dicht  (musea, bierbrouwerij, etc.) staan op een camperplaats die ook helaas ( hadden bij onze reservering gemeld dat ze, de beheerders, een paar dagen vrij waren) nog even verlaten is en waar het restaurant gesloten is. We installeren ons en na de enerverende start van deze dag doen we niet veel meer dan boekje lezen en eindelijk kook ik weer eens zelf!😏

Dinsdag 23 juni:

Spannend momentje als we 's morgens de douche in de camper uitproberen na de Heisa van gisteren, maar alles werkt weer naar behoren! Hoera! We reizen vandaag door naar een wat leukere en mooiere omgeving van Höxter, dat ligt tussen het Teutoburgerwoud en natuurgebied Solling-vogler aan de Rivier de Weser. Mooie route om te rijden en weer een prachtig stadje met vakwerkhuizen etc. De camperplaats is heel groot maar ook al heel druk ondanks dat het geen weekend meer is. Zal komen door de mooie stad en omgeving. We vinden een mooie plek aan het water met zicht op de stad. Echter zonder stroom, dus dit wordt een een test of onze zonnepanelen en accu's het twee dagen volhouden.

Zal jullie niet in spanning laten zitten.... alles is goed gegaan!😜

We gaan in de loop van de middag de stad bekijken. Is op loop afstand van onze camperplek.

Het is hier in Duitsland een ongelooflijk hoog gehalte Hans en Grietje en wat schetst mijn verbazing, ze hebben hier echt een Hans en Grietje fontein! Het plaatje is compleet! Maken een volledig rondje (stadjes zijn gelukkig niet zo heel erg groot) en lopen de kerk even binnen. Daarna een borrel op het terras van het mooie raadhuis waar een tapasbar is gevestigd. Schrijven een kaartje voor de verjaardag van mijn neef Wensel en doen die (veel te laat) op de bus. Daarna terug naar de camper voor het eten. Morgen gaan we langs de Weser fietsen naar Beverungen)

Woensdag 24 juni:

Op ons gemakje opgestart en op de fiets richting Beverungen langs de Weser. Mooi fietspad langs de rivier en prachtig weer. Genieten dus. Onderweg stopje bij groot landgoed en het dorpje Blankenau. Fietsen langs Schloss Fürstenberg. Porseleinfabriek, maar wegens Corona gesloten.

Na klein uurtje in Beverungen dat een beetje tegen valt even een stop met een ijsje (Ruud) en koffie met apfelstrudel (Marieke). Daarna rijden we door naar een uitzichtpunt boven de Weser (Weser skywalk) . Dit kun je bereiken via het “Holzpad” door het bos. Lekkere wandeling en als beloning een mooi uitzicht over de omgeving en de rivier. Weer beneden bij de rivier een stopje voor een biertje (het is dorstig weer met bijna 30 graden) en gaan we met een voetveer over naar de andere kant van de rivier om  de terugreis  aan te gaan. Na 25 km weer terug bij de camper. (Totale rit, bijna 50 km) 's Avonds uit eten in het stadje bij een echt Duits restaurant in de Biergarten. Ruud neemt schnitzel en ik de “matjes”. Er staan er erg veel op de kaart en bij navraag blijken het maatjes haring te zijn. Ik neem het menu van 3 verschillende soorten haring, origineel, ingelegd in kersenazijn en met kruiden. Geserveerd met Bratkartoffeln. Allemaal erg lekker. Het is ongelooflijk druk op het terras en we boffen dat er een tafel vrij is. Reserveren wordt echt een must.

Donderdag 25 juni:

Vandaag weer door naar de volgende plek in Maagdenburg. Eerste stuk door natuurgebied Solling-vogler gereden. Prachtige omgeving door bossen en dalen. Daarna stukje snelweg en gestopt op parkeerplaats voor koffie. Daarna door naar Maagdenburg in de hoop dat er een plek is aangezien we via e-mail hebben begrepen dat zij geen reserveringen doen. Dus we willen graag bijtijds op de plaats van bestemming zijn. Als we aankomen  (behoorlijk grote stad) zijn er vele wegomleggingen en is de brug vlakbij de camperplek (die is gesitueerd op een eiland in de Elbe) in onderhoudt. Kost ons wat moeite, maar uiteindelijk vinden we de goede weg en de camperplaats waar we gelukkig nog een vrije plek aantreffen. Na ons geïnstalleerd te hebben lopen we met een ander Nederlands echtpaar richting stad. Over een oude spoorbrug die nu de functie heeft van voetgangersbrug en allerlei inscripties heeft (in de spoorbielzen en op plaquettes) ter nagedachtenis van allerlei mensen en gebeurtenissen. We zien de belangrijkste pleinen en bezienswaardigheden (zoals de kathedraal, marktplaats en de Grüne Zitadelle, een gebouw van Architect Hundertwasser) pinnen weer eens wat geld en drinken wat op de marktplaats. Doen boodschappen bij de Lidl in een groot winkelcentrum en lopen via de brug terug naar onze camperplek. Flinke wandeling in verband met alle werkzaamheden. We eten de heerlijke entrecote die ik nog in de vriezer had met bratkartoffeln, salade en doperwtjes.  De pomp doet het nog steeds prima! We krijgen er weer vertrouwen in. (natuurlijk geen moment echt vertrouwen verloren)

Vrijdag 26 juni:

Vandaag richting Potsdam voor een aantal dagen. Kortste weg 123 km, maar we proberen wat meer binnendoor te rijden, dat is voor Ruud prettiger en we zien meer van het land en de omgeving. We rijden via een aantal meren, o.a. De plauersee, waar we proberen een stop te maken, maar we komen niet echt aan de oever met uitzicht. Dus rijden we door en komen uiteindelijk op een rustige weg in een bos en dat bljkt de toegangsweg naar een psychiatrische kliniek (waar bij opzoeken internet bleek dat er in de 2e WO grote aantallen mensen zijn omgebracht) en de gevangenis van Brandenburg. Waan me weer even in Poortugaal (Delta/Kijvelanden) zelfde omgeving, sfeer en gebouwen. Lunchen in de camper en gaan vervolgens door naar de camperplek in Marquardt die we van te voren hebben gereserveerd voor 3 nachten. Leuke plek, ongeveer 9 km van Potsdam vandaan aan een rivier en we hebben een plek met uitzicht op veld met bomen en rivier daarachter. Bij het ernaast gelegen restaurant kunnen we gebruik maken van toilet en douche. 's Avonds gaan we daar ook eten. Vrijdag is schnitzeldag en er is keus uit wel 20 verschillende variaties. Ruud is in zijn element. Porties zijn immens en gelukkig kan ik de helft van mijn maaltijd mee krijgen in een keurig bakje, ze schenken een heerlijke Italiaanse rode 🍷. Het is ontzettend warm inmiddels (rond de 30/32 graden) morgen gaan we schloss Sanssouci bezoeken. Via internet dagkaarten aangeschaft en we kunnen er 12:50 naar binnen.

Zaterdag 27 juni:

Op de fiets richting Potsdam en schloss Sanssouci. Onderweg bij postambt postzegels gekocht voor de verjaardagskaarten van kleinzoon Tim en vriendin Christine. Bijna weer een aanrijding met een auto die me niet ziet aankomen, maar gelukkig zonder kleerscheuren aangekomen bij het park en 10 minuten voor tijd aanwezig bij het slot. Het is van belang dat we er precies op tijd zijn aangezien je er niet meer in kan als je te laat bent. Voordeel is wel dat als we binnen zijn het rijk voor ons (bijna) alleen hebben. Maximaal 5 mensen per zaal is eigenlijk wel heel erg fijn. Het is opvallend rustig in het park omdat bussen met groepen niet meer mogelijk zijn. Het is inmiddels snikkend heet. (In Nederland vandaag al veel regen, die krijgen wij waarschijnlijk morgen) we bezoeken het slot Sanssouci, het Chinese theehuis en het nieuwe paleis.  Allemaal op de dagkaart, maar wel op tijdslot bij Sanssouci en het paleis. Hebben een late lunch, omdat het een uitdaging is om iets van horeca te vinden. We wandelen door het park en zien de botanische tuin en de oranjerie. Rond 17:00 uur terug op de fiets. Ruud eet de rest van de maaltijd van gisteren die we hebben meegenomen. Ik snack er een beetje omheen ivm late lunch. Lekker boekje lezen en genieten van ons uitzicht. Nog even FaceTime met moeders. En dan zit onze dag er weer op.

Zondag 28 juni:

Zondag, rustdag. We hadden de stad Potsdam nog in willen gaan, aangezien daar een Nederlandse wijk is, maar alle winkels zijn dicht op zondag en wij hebben ook niet zoveel zin. Dus dagje rommelen. Was gedaan ✅, boel een beetje opgeruimd, dagboek geschreven en reisgids Polen gelezen om me een beetje voor te bereiden op de aankomende weken in Polen. Wat een taal is dat zeg, dat wordt nog een hele uitdaging. Een aantal flinke buien gehad vandaag (niet zo handig voor onze natte was 🧺😫) Eind van de dag naar Schloss  Marquardt gelopen. Een vervallen buitenhuis dat wordt gebruikt voor bruiloften, feesten, etc. Prachtig park en bomen.

Als we teruglopen blijven we hangen bij het restaurant in der Alte Krug bij de camperplaats. Heel verleidelijk zo'n terras en dat lekkere Italiaanse wijntje. Dus daar ook maar weer gegeten. Na het eten nemen we het lokale speciaal voor het restaurant gebrouwen kruidenbittertje voor de spijsvertering. Prima afsluiter van weer een aantal mooie dagen. Morgenochtend willen we toch nog even langs de Nederlandse wijk. En vandaar richting Poolse grens. Daar nog 1 overnachting op Duits grondgebied en dan richting Poznan. Gelukkig vandaag bevestiging gekregen van de camping daar voor onze reservering. Dus we zijn voor de eerstvolgende drie nachten weer onder de pannen.

Btw leuk om de vele reacties te lezen! Soms zullen de foto’s wat later geplaatst worden. Hebben we eigenlijk een goede WiFi verbinding voor nodig en die hebben we de afgelopen dagen nog niet gevonden.

1. Josien:
    Leuk om te lezen!
    Zo hebben wij ook een beetje vakantie 😜.
  2. Hetty:
    29 juni 2020
    Ach met af en toe wat “klussen” aan en in de camper blijven jullie een beetje bezig tijdens de trip! En genieten ervan als alles werkt!😊
  3. Peter:
    Man fährt im Geiste mit euch mit, echt schön beschrieben. Viel Spass in Polen
  4. Peter:
    29 juni 2020
    Auch die Bilder und Videos sind cool, ja, auch Deutschland hat schöne Seiten.
  5. Piet:
    30 juni 2020
    Hoi Marieke en Ruud. Leuk om jullie reisverhalen te volgen (hoorde gisteren van jullie reisblog dus vandaar wat late reactie) en de perikelen met de camper. (Jij hebt iets met waterpompen Ruud!). Wij zijn net terug van drieeneenhalve week camperen
  6. Ruud van der Kind:
    30 juni 2020
    Ha Piet, leuk dat je weer meeleest. Volgens mij zijn waterpompen pas dit jaar voor het eerst een issue. Wel accu’s enzo maar dat gaat dit jaar helemaal goed. Hebben jullie een leuke vakantie achter de rug en ook weer met de camper? Nog dezelfde of inmiddels een andere? Alles verder goed met je en genietend van je pensioen?
  7. Piet:
    1 juli 2020
    Deze vakantie in Nederland gebleven (kust Noord-Holland en Texel). Met de camper, nog steeds dezelfde VW T4, inmiddels 24 jaar oud. Dus...de “ouwetjes” doen het nog goed. Alweer 4 jaar pensioen en het bevalt nog steeds!