Van Poznan naar Toruñ

5 juli 2020 - Torun, Polen

Woensdag 1 juli:

We beginnen 's morgens met een wasje. Beddengoed en handdoeken zijn wel aan een verfrissinkje toe. Gelukkig hebben ze grote bedrijfsmachines staan en is alles in 1x gewassen en gedroogd. 's Middags op de fiets 🚴‍♀️🚴de stad in. Leuke fietsroute langs het meer en goede fietspaden tot in de stad. De binnenstad is prachtig met een sfeervol plein en mooie oude panden. Op zoek naar een bankomat om geld te pinnen komen we langs het Nationaal museum. Het is open, er is naast de vaste collectie Poolse en Europese schilderkunst, een aparte expositie van een moderne Franse grafische vormgever (Michel Quarez) en het is er niet druk.😆sterker nog we zijn bijna de enige bezoekers. De suppoosten volgen ons dan ook bijna met elke stap die we nemen (zelfde ervaring ook in andere musea, kastelen e.d.) Daarna wandelen we naar het centrale plein en genieten van de zon, het uitzicht en wat heerlijke antipasti 🍤🧀🥩+ 🍺🍷op een terras. Via een eiland in de Warta (de rivier die door Poznan loopt) waar we de kathedraal nog even binnen wippen, fietsen we weer terug naar de camping.

Donderdag 2 juli:

Vandaag bezoek aan de “nieuwe” dierentuin van Poznan. Gelegen in een gigantisch park🌳! Aan ruimte geen gebrek hier. Ook hier is het erg rustig ondanks dat de schoolvakantie inmiddels is begonnen. Mede doordat het zo'n groot park is lopen we regelmatig alleen en kunnen in alle rust alles bekijken. Er wordt hard gewerkt aan verblijven en dus zijn er een aantal dieren niet te zien, zoals bijvoorbeeld de leeuwen 🦁Maar de zwemmende en spelende okapi's en de ijsvogel die we zien wegvliegen over het meer maken alles weer goed! We maken heel wat km en zijn hier van 12:00 tot 18:00 uur. De wandeling terug naar de camping is 10 minuten. We lopen even langs het meer waar veel bedrijvigheid is bij de watersportclub. Het meer is dit jaar de plek waar het EK roeien 🚣‍♀️wordt gehouden, nu in oktober. Was verzet ivm Corona.🦠Poznan heeft ook meerdere malen in de race gezeten voor de jeugd Olympische spelen. Helaas is het er nog nooit van gekomen.

Vrijdag 3 juli:

Vandaag breken we weer op en gaan we richting Kórnik en Rogalin. Niet meer dan 20 km ten zuiden van Poznan aan een meer. Het is even zoeken naar de camping bij Kórnik. Dit staat niet heel erg goed aangegeven. Ok hier is de camping weer onderdeel van een heel sportpark met sportvelden, strandje aan het meer met skimogelijkheden en waar je kunt zwemmen. Veel groepen kinderen en naast ons wordt in een overdekt gedeelte een 40e verjaardag gevierd. Lekker buiten dus geen beperkingen wat betreft Corona. Net als bij ons wordt er gezongen en mag de jarige een kaarsje uitblazen op de taart. Er staan naast een aantal families met tenten ook een grote overland truck. Lijkt erop dat die (tijdelijk) is achtergelaten want er is keurig omheen gemaaid door de beheerder en we zien geen bewoners. Zelfde middag fietsen 🚴‍♀️we naar een kasteeltje 🏰met arboretum (botanische tuin) aan de andere kant van het meer, waar we ook lunchen en tot onze verbazing “Kapsalon“ op de menukaart zien staan. In Nederlands en met dezelfde ingrediënten. Dit moet toch leuk zijn voor de bedenkers in Rotterdam.

Na de boodschappen bij de Biedronka (een Poolse supermarkt) weer terug naar onze camper voor een relaxed avondje.

Zaterdag 4 juli:

Bijtijds op en ingepakt voor een bezoek aan Rogalin.  11 km verderop.  Daar is een paleis met park waar rond de 1500 eiken staan die meer dan 1000 jaar oud zijn, en waar de grootste (Russ) een omtrek heeft van ruim 9 meter. Er wordt gezegd dat elke Pool dit park en de belangrijkste bomen kent. Er staan er 3 bij elkaar, de Lech (Polen) de Czech (Tsjechië) en de Russ, die symbool staan voor de historische opdeling van midden Europa. Het paleis is te bezoeken op een vastgesteld tijdstip en voor een beperkt aantal bezoekers per keer. We worden in ijltempo door een suppoost door het pand ‘gejaagd’ (non verbaal 😁) en staan na 20 minuten weer buiten. Aangezien alle borden met tekst in Pools zijn moeten we het sowieso hebben van kijken en nog eens kijken. Maar ook dit is weer een paleis/ gebouw in prachtige staat. Bij het naar buiten lopen zien we een trouwstoet die naar wij dachten bij de eiken in het park foto’s gingen maken. Maar toen wij terugreden zagen we dat de hele groep op de foto werd gezet voor het Mausoleum. (Zie foto’s)

Aan het eind van de ochtend gaan we richting Biskupin. Een klein plaatsje waar na een opgraving een openluchtmuseum is ontstaan en waar je een pre historisch dorp kan bezoeken in een mooi gebied met meren.  Waar ook een boottocht gemaakt kan worden met een prehistorisch scheepje en een treintje rijdt naar een spoorwegmuseum in de buurt.  Er is volgens mijn app mapss me een camping net 3 km ten zuiden van het museum.

Echter als we er aan komen blijkt het een zeer lokaal terrein te zijn met wat tenten aan een meer en staat er een Poolse mijnheer met een koksmuts op (Swedish chef, Muppets)die ons in niet mis te verstane bewoording laat weten dat we niet welkom zijn en dat het alleen voor Polen is. Dus gaan we op zoek naar een alternatief 11 km ten noorden van het museum in de stad Nzin. Na wat rondrijden Ivm wegopbrekingen vinden we de plek, maar de camping is of in aanbouw of in onderhoudt, maar in ieder geval niet in bedrijf. Helaas zijn er geen alternatieven in de buurt en besluiten we het museum te laten voor wat het is en rijden we door naar Toruń.

Toruń staat op de Werelderfgoedlijst en heeft de meeste middeleeuwse monumenten in Polen. Copernicus🔭is hier geboren. Onderweg bel ik naar de camping om te voorkomen dat we opnieuw voor een gesloten deur staan of een volle camping. Maar ik wordt door een jonge dame in perfect engels gerustgesteld en we zijn van harte welkom. We gebruiken de rest van de middag om voor een deel binnendoor, door mooi gebied met bossen naar Toruń te rijden. Praktische camping met goed sanitair, een zwembad en restaurant. Gezellig bezet door vooral Polen en een enkele Duitse camper 🚐Onze Poolse buurman (behoorlijk rechtse nationalist) is praatgraag en begint steeds een praatje over de meest uiteenlopende onderwerpen, zoals politiek, toerisme, euthanasie, LGBT, 🌈etc.

De man is 62 gepensioneerd en spreekt uitstekend Engels omdat hij veel in het buitenland heeft gewerkt. Hij reist samen met zijn vrouw (arts) die er nu niet bij was sinds enkele jaren door Polen met zijn camper en is razend trost op zijn land en alles wat Pools is (eten, natuur, steden, waarden en normen, historie, etc). Ruud gaat het gesprek met hem aan over democratie. Willen niet 1 op 1 een kopie worden van het Westen maar hun eigen waarden behouden. Verder een vriendelijk en constructief gesprek. Noemde tussen neus en lippen nog wel dat Rusland verre van favoriet is vanwege 45 jaar overheersing en dat de Chinezen opzettelijk Corona hadden gecreëerd deels vanwege de marktoorlog met Amerika. Tja, ieder zijn mening. Leef en laat leven!

's Avonds eten we in het restaurant van de camping. Ze hebben een Poolse keuken en het eten is erg goed. Voor rond de €20 hebben we een prima maaltijd met biertje 🍺en wijntje 🥂.

Zondag 5 juli:

Vandaag rustdag, Ruud wil de dashcam installeren en Max Verstappen zien vanmiddag in de eerste formule 1 race dit jaar in Oostenrijk (wat helaas dramatisch verliep voor Verstappen, volgende week nieuwe kans). Gelukkig is de ontvangst van de schotel goed en kan hij het volgen via een Duitse zender. We staan lekker laat op en ontbijten met een gekookt eitje, geroosterd brood (gemaakt op ons handige rekje) en een café latte (lang leve de mini dolce gusto) Het is allemaal klein, maar we hebben het allemaal aan boord!😜Ik kijk the Blue Lagoon 🏝op tv,  een film die nu waarschijnlijk echt niet meer kan. Blote kinderen en een om een kampvuur dansende koppensnellers stam. Wat is er sinds 1980 toch een hoop veranderd!!  Ik schrijf het reisverhaal en zoek een en ander uit over de tips die onze buurman ons gisteren heeft gegeven over bezienswaardigheden. Morgen de stad in en vanavond kijken naar de ondergaande zon aan de Wisla met zicht op de stad.
Ondergaande zon was boven de stad zodat je de stad niet zo goed kon zien. Gaan we morgen nog even opnieuw naar toe. Wel duidelijk een punt waar mensen bij elkaar komen. Een jong stel dat binnenkort gaan trouwen waren bezig om een filmpje te maken met een kennis. Wij kwamen ze later nog tegen (zie foto) en ze vertelden ons dat het gebruikelijk is om een filmpje te maken voor de ouders van de bruid en de bruidegom, dit als een soort bedankje. Hij bleek ook officieel bij haar ouders toestemming te hebben gevraagd om haar een aanzoek te mogen doen. (Is al de tweede keer dat ik dit de afgelopen maanden gehoord heb, zo ook de toestemming bij vader van Diede (nicht Marieke) aan wie Coen een huwelijksaanzoek heeft gedaan.

1. Peter:
    5 juli 2020
    Ja, Verstappen hatte Pech, traurig? Ansonsten wieder ein schöner Reisebericht. 😀😀😀
  2. Ruud van der Kind:
    6 juli 2020
    Inderdaad balen. Eindelijk weer racen en dan zo eindigen in de race. Volgende week nieuwe kansen.
  3. Joke:
    6 juli 2020
    Dzien dobry drodzy sasiedzi.
    Heel veel plezier in Polen, ik geniet een beetje mee door jullie verhalen.
  4. Ruud van der Kind:
    6 juli 2020
    Dzień dobry i życzę miłego dnia!
  5. Peter:
    Ja👍
  6. Piet:
    6 juli 2020
    Hoi Ruud en Marieke, weer een mooi reisverhaal. Wat doe en beleef je veel hè in een paar dagen. Apart vond ik wel dat die fotografe met dat koppel gaat trouwen. Is echt Pools zeker?🤪
  7. Ruud van der Kind:
    6 juli 2020
    Tja is wat al die andere gebruiken 😂
  8. Germienke & André:
    6 juli 2020
    Ik lette even niet op, zitten jullie diep in Polen! Dacht je even dat je Max was, Ruud?
  9. Ruud van der Kind:
    6 juli 2020
    Zeker, morgen Gdansk, overmorgen Baltische staten en de dag daarna richting toendra.🤣
  10. Natalie:
    6 juli 2020
    Kijk dat levert toch iets goeds op, geen maandag=geen pechdag (die was voor Max en een beetje voor ons alle nu op een zondag). Al veel gedaan en gezien en extra kilometers gemaakt. Veel plezier met jullie vervolg.
  11. Jani:
    7 juli 2020
    Leuk verhaal , prettig om te lezen .Ik kijk uit naar het vervolg .
  12. Raakhee:
    Hoi Ruud en Marieke,
    Avontuurlijk 🤩🤩🤩 mooie verhalen. Leuk om te lezen.. zit al uit te kijken naar het volgende avontuur. Geniet ze!
  13. Marieke:
    Wat een leuke verhalen!!! Echt leuk om te lezen! Jullie hebben het goed. Veel