Van Toruñ naar Gdansk

12 juli 2020 - Gdansk, Polen

Maandag 6 juli:

Bezoek aan Toruñ. Gisterenavond nog even naar de oever van de rivier de Wisla gelopen vanuit de camping. Daar is een uitzichtpunt naar de stad waar vroeger (heel lang geleden) de eerste brug lag over de Wisla, wat aangeeft hoe belangrijk de stad toen al was mbt de handel.

Op de fiets Gaan we richting centrum over de lange Brug die ernstig aan renovatie toe is. We zetten de fietsen bij de eerste bezienswaardigheid en dat is een toren die bijna zeker zo schuin staat als de toren van Pisa. Ook op zachte grond gebouwd en uiteindelijk gebruikt als vrouwengevangenis (was waarschijnlijk niet zo erg als hij instortte met vrouwen erin🙄)

De legende is dat je, als je omvalt als je met rug en hielen tegen de muur gaat staan en handen vooruit steekt, je zondig bent. In praktijk is het zo dat inderdaad bijna alleen kinderen dit kunnen!😁

We wandelen langs graanpakhuizen en andere mooie panden die allemaal zijn gerenoveerd en/of goed onderhouden. Langs het geboortehuis van Copernicus via de st Janskathedraal (met een Maria grot ala Lourdes) naar Rynek Staromiejski. Volgens onze reisgids heeft dit plein veel mee gemaakt zoals, markten, toernooien, executies en schandpalen. Ook staan er het standbeeld van Copernicus een kikkerfontein en een Beeld van een ezel (als herinnering aan het verleden toen er een houten ezel stond met een scherpe rand op de rug die werd gebruikt als martelwerktuig) De dader moest erop gaan zitten soms verzwaard met ijzeren ballen aan zijn voeten. Nu is het plein een gezellige plek met veel restaurants en terrassen. We wandelen lekker rond en kopen Pierniki (lokale kruidenkoek, waar Toruñ bekend om is) bij een klein winkeltje en krijgen er een gratis kopje kruidige koffie bij. Ertegenover ligt de OLV kerk, met mooie fresco's waar we even binnen lopen.

Dan is het tijd voor een lunch. Op een terras op het plein. Worden bediend door een schattig jonge serveerster, die eruit ziet als iemand uit de Japanse Kawai cultuur. Cute!

Na de lunch lopen we de rest van de stad door en zien veel leuke beeldjes (recent gemaakt door kunstenaar van middeleeuwse figuren) die verspreid staan door de stad, Een muurschildering van een gedicht van Marsman (met Poolse vertaling)  en lopen langs het planetarium van Copernicus.

Ondanks dat het maandag is en er nog niets echt mis is gegaan, blijken wel alle musea op maandag gesloten. Dat is jammer, maar we vermaken ons toch wel. Via de stadsmuur met poorten, de boulevard met het andere uiteinde van de eerste brug over de Wisla en leuke restaurantboten en kiosken met ijs en limonade lopen we terug naar onze fietsen. We rijden even in een buitenwijk naar de Aldi voor boodschappen en rijden langs zeer oude en vervallen panden en Oostblok flatgebouwen. Na ingeslagen te hebben toeren we terug naar de camping. Blij met onze fietsen!

Dinsdag 7 juli:

Van Toruñ naar Gdansk. Route van bijna 200 km die we zoveel mogelijk binnendoor willen rijden ipv via de tolweg A2. Via de graanschuur van Polen, lijkt het wel en veel werkzaamheden aan de weg, rijden we in een aantal uur naar Gdansk. Onderweg een stopje bij een wegrestaurantje bij parkeerplaats waar we koffie drinken en een broodje eten. Weer is wisselend en wolken zien er af en toe behoorlijk dreigend uit. Heel veel vrachtverkeer op deze route die ook de tolwegen vermijden. Gaan de Wisla weer over en zien duiventillen, oude fabrieken, kleurloze flatgebouwen en kleurrijke begraafplaatsen onderweg. 16:30aankomst camping bij Stogi Plaza. Een plek aan de rand van Gdansk vlakbij het strand. Ruud FaceTimed met zijn kleinzoon Tim om hem te feliciteren met zijn 5e verjaardag. En hij laat trots zijn kunsten zien op zijn nieuwe fiets. Omdat we door het reizen nog wel eens willen vergeten welke dag het is, stond Tim’s verjaardag vanaf het begin op ons memobord bij deur camper 😁. Fijn om kinderen en kleinkinderen weer even te zien. Missen ze wel. Lopen 's avonds even naar het strand dat lijkt op de Maasvlakte met uitzicht op containeroverslag en schepen voor de kust die liggen te wachten tot ze binnen kunnen komen om hun lading te lossen. Handig hier zijn de verkleed hutjes op het strand. Het kan zo simpel zijn. Verder is Stogi Plaza een plek met kinderparadijs en restaurantjes waar w.s veel mensen uit de stad een dagje uit gaan.

Woensdag 8 juli:

In verband met mogelijke regen met de tram, die sinds kort tot aan het strand rijdt, naar het centrum van Gdansk. Eerste keer sinds start van onze vakantie dat we met het openbaar vervoer reizen (muv de veerpont naar Schiermonnikoog). Sfeer is bijzonder en mensen reageren wat afwijzend als ze merken dat we buitenlanders zijn. mondkapjes verplicht en er wordt nauwelijks gepraat. Ondanks dat zien we toch ook meerdere mensen zonder mondkapjes of met een sjaaltje provisorisch voorgebonden. (De eerste voornamelijk jongeren en de tweede groep, ouderen en waarschijnlijk minder vermogende mensen) Ritje duurt ongeveer 15 minuten en brengt ons aan het begin van de belangrijkste straat van de stad waar bijna alle huizen, poorten en panden opnieuw zijn opgebouwd vanaf 1947, omdat Gdansk in de tweede WO zo goed als geheel plat gebombardeerd is. De start van de oorlog heeft hier ook plaats gevonden. Op 1 september 1939 heeft pantserkruiser Schleswig-Holstein een kanonschot gelost (officieel om eer te bewijzen aan de slachtoffers van de 1e WO). Dit was echter letterlijk het startschot voor de 2e. Verder is Gdansk een Hanzestad en de stad van Lech Walesa met zijn Solidarnosc en het Baltische Barnsteen. Al met al een openlucht museum (dat zeer origineel lijkt omdat alles gemaakt is met het patina van de oudheid, zoals onze reisgids beschrijft) met prachtige panden/puien, eindelijk weer eens muziek op straat en behoorlijk wat toeristen. Op de hoofdstraat staat een thermometer van Fahrenheit, die hier geboren is. Er zijn leuke winkels en de sfeer van een havenstad met veel water (ligt aan het riviermonding van de Wisla), schepen, pakhuizen, en mooie poorten in de oude muur van de stad. Ook wandelen we door de Mariacka straat waar allemaal barnsteen winkels zitten en die nog redelijk origineel is met veel waterspuwers en mooie hekken en versieringen aan de huizen.  Vandaag lopen we veel rond, zien een overdekte markt en 4 beelden van leeuwen op een hoek van de straat. We gaan lunchen als de lucht wat donker wordt en eten echt Pools, namelijk Pierogie. Een soort ravioli (deegpakketjes gevuld met vlees of vis, kaas, aardappel, spinazie, champignons, etc.)

Leuk om een keer gegeten te hebben, maar allebei zijn we er niet heel kapot van. Vult wel🤪!

Bij de kaden aan de Motlawa kopen we een barnstenen olifantje bij een kleine galerie (tip in de Trotter reisgids) waar we ook de werkplaats even mogen bekijken en de maker verteld 5 uur werk te hebben gehad aan de olifant. Deze variant had ik nog niet in mijn verzameling van olifanten, waar ik probeer elke olifant van verschillend materiaal te sparen. Zo heb ik al olifanten van glas, hout, steen, als puzzel, kaars, rubber, leer, gevlochten scheeptouw, koper, fimoklei, porselein, gum, karton, fluweel, mini Lego, mozaik, perspex, etc. etc.

Ook krijg ik een mooie hanger van Ruud en koop ik een ring als match bij de hanger van Ruud en de hanger die ik ooit heb gekregen van mijn moeder.

'S middags doen we nog een koffietje als het gaat regenen en daarna wandelen we terug naar de tramhalte. Onderweg wordt Ruud aangesproken door een jongeman die collecteert voor een project voor onderwijs voor jongeren met autisme. Leuk gesprek, donatie gedaan en we beloven hem de website op ons reisblog te zetten. Rond 18:30terug op camping.

Donderdag 9 juli:

Vandaag opnieuw naar de stad om een en ander te bezoeken. Onze planning is om 4 musea te bezichtigen. In ieder geval het barnsteenmuseum, Dom Uphagena, het museum van de burgerwoning  (dom = huis) een rococopaleis en een van de eerste gebouwen dat weer volledig in de oude staat is herbouwd nadat het volledig was verwoest. Het Ratusz (stadhuis) en de Artushof, de gebroeders van de H. Joris stichten in de 14e eeuw hun eigen gerechsthof naar het voorbeeld van de ridders van de ronde tafel van koning Arthur. Vandaar de naam Artushof. Ze wilden geschillen onpartijdig en humaan beslechten. Alle de moeite waard en prachtig om te zien. Bij de laatste drie staan er ook veel foto's van voor en na de renovatie en kunnen we zien hoe erg het centrum van Gdansk verwoest is geweest. Veel van de kunst en meubels uit de overheidsgebouwen waren voor de bombardementen in veiligheid gesteld en bewaard gebleven. De rest is nagemaakt met behulp van foto’s voorzover mogelijk. Dat is echt zeer mooi gedaan op een manier waarop het echt oud lijkt. (Zie al onze foto's😵) Tussendoor geluncht bij een Taverne met de Kashoebische keuken. Kashoebie is een regio ten westen van Gdansk. Het kashoebische volk heeft een eigen cultuur en taal (die in 2014 erkend is als een eigen taal) de  vrouw die er werkt verteld dat het een familiebedrijf is en dat zij haar moeder helpt. Ze laat een foto zien van hun ouderlijk huis (de oorspronkelijke herberg) en geeft ons een boekje over de Kashoebische cultuur. Vooraf krijgen we een heerlijk komkommer sapje te drinken en het eten is heerlijk. Ruud eet roasted varkensvlees en ik een aardappelpannekoek met varkensvlees in saus met zure room en augurken erbij. Los daarvan worden er 2 verschillende komkommersalades geserveerd. Het is erg rustig in het restaurant en ze verteld dat m.n. de lokale bevolking die er in de buurt werken en vaak eten verstek laten gaan. En het restaurant ligt ook niet erg in het toeristische deel van de stad. Wij hadden de tip uit de....Trottergids! Ruud nog wat met haar gesproken over democratisch proces in Polen (zondag 12 juli, 2e ronde presidentsverkiezingen) waar zij als jongere zich toch wel erg zorgen om maakte.

Even wat algemene info: met mijn linkerbeen gaat het de laatste dagen een stuk beter. Wond is zo goed als dicht en been wordt ook niet meer zo dik. Alle beurse plekken zijn weg. De beweeglijkheid van de arm gaat vooruit en litteken sleutelbeen heelt erg mooi. Het vest dat ik gekregen heb van Joke en Lies wordt op dit moment dagelijks gebruikt omdat de avonden koel zijn. Nogmaals dank! We zien met enige regelmaat ooievaars en nesten met jongen. Komen hier erg veel voor. Het barst hier van de maretak/mistletoe en we hebben al honderden herten gezien.... op de verkeersborden. Op camping Gdansk de eerste Nederlanders gespot. We spreken goedendag in Pools zo goed uit dat de mensen denken dat we Pools zijn en direct in Pools beginnen te ratelen. We zijn tijdens onze reis al langs 3 🦕🦖parken gereden.🙃(Zwolle, Duitsland en nu in Polen) Mijn gingko biloba bonsaiboompje (dat op sterven na dood was en al zijn blaadjes verloor thuis omdat ze waarschijnlijk een keer te droog had gestaan) hebben we meegenomen in de hoop dat elke dag aandacht en voldoende water haar er weer bovenop helpt. En dathelpt dus... inmiddels 4 blaadjes🍃🍃hoera!

1. Joke:
    12 juli 2020
    Wat een prachtige foto's van polen, ze zijn al heel lang bezig met moderniseren, opknappen en restaureren maar het gaat niet snel, wij hebben nog heel veel armoedige stukken gezien. Maar dat is meer in dorpen en het binnenland.
  2. Ruud van der Kind:
    12 juli 2020
    Ja rijden daar wel doorheen met de camper. Is idd groot verschil met de steden. Wel overal heeeel veel woonblokken van pakweg 4 tot 6 verdiepingen hoog.
  3. Patricia tettero:
    12 juli 2020
    Leuk om jullie te volgen
  4. Jani:
    12 juli 2020
    Gdansk schijnt de mooiste stad van Polen te zijn.
    Wat vinden jullie daarvan
  5. Ruud van der Kind:
    12 juli 2020
    Tot op heden de mooiste, volledig gerestaureerde, stad maar we hebben natuurlijk nog lang niet alle grote steden van Polen gezien.
  6. Jani:
    13 juli 2020
    Jullie houden me wel op de hoogte , hoop ik .
  7. Peter:
    So viele wirklich beeindruckende Bilder, wow, wieder tolle Erzählungen
  8. Natalie:
    13 juli 2020
    Gelijk een geschiedenis les. Mooie plek is dit.
  9. Marlies:
    15 juli 2020
    Wat leuk om te lezen! Zou er bijna naar toe gaan.
  10. Ruud van der Kind:
    15 juli 2020